Studien baseras på en undersökning av 525 beslutsfattare involverade i rese- och kostnadshantering för stora företag. Den avslöjar att det har skett framsteg i automatisering, där 80 procent av de globala svarandena uppger att T&E är mer digitaliserat jämfört med andra processer i deras företag. Detta att jämföra med en siffra på 67 procent när undersökningen senast genomfördes 2020.
Undersökningen visade att förbättra integrationen mellan T&E-teknologier och andra företagssystem var högsta prioritet (81 procent). I genomsnitt är endast 38 procent av systemen integrerade med organisationers T&E-lösningar.
Organisationerna är övertygade (87 procent) att förbättring av deras T&E-processer och verktyg är avgörande för att minska kostnaderna och öka effektiviteten i affärsverksamheten. T&E-hanteringsverktyg måste möjliggöra en samarbetande och effektiv reseboknings-, betalnings- och utläggsupplevelse. 75 procent av företagsledare tror att det är avgörande att förbättra sättet de hanterar T&E för att förbättra medarbetarnas upplevelse och erkänner att utmaningar med T&E-processer har en negativ inverkan på medarbetarnas produktivitet och engagemang.
Bara 41 procent av de tillfrågade beslutsfattarna inom ekonomi och resehantering säger att de granskar alla utgiftskostnader – vilket lämnar mer än hälften öppet för bedrägeri, mänskliga fel och oro för eftergivenhet.
– Revision av kostnadsrapporter kan vara en lång och manuell process, särskilt när anställda behöver skicka in papperskvitton eller när information samlas in i kalkylbladsbaserade lösningar. Helautomatiska system, inklusive digitala betalningar, kan vara ett effektivt svar, säger Johan Nordqvist, Managing Director Scandinavia, Amadeus.
För 80 procent av cheferna är virtuella betalningar den mest uppskattade funktionaliteten i en heltäckande plattform för hantering av resor och utgifter. Totalt anser 69 procent av de tillfrågade att en av de största fördelarna med virtuella betalningar är minskning av risken för bedrägeri men även bättre synlighet över resekostnader medan 46 procent sa att verktygen förbättrade processerna för momsåtervinning.