”Till dags dato har teamet därför totalt tagit in 150 miljoner kronor i riskkapital”
Glöm skrynkliga restaurangkvitton fasthäftade på en lapp och inlämnade till ekonomen på firman. Och glöm resebokningar som inte kan tala med andra program eller system inom företaget. Om Dib Travel får som de vill ska allt samlas på samma plattform, sömlöst och med minimalt antal knapptryckningar.
– Vi har skapat en cloudplattform som tar hand om hela resehanteringen end-to-end inom företagsresande. Det handlar om allting från att söka, boka och betala resan till att hantera resepolicyer och duty of care, liksom fakturering och attestering, berättar Daniel Vasiljevic.
Tillsammans med Timothy Walentynowicz har han startat Dib Travel – en akronym för ”Do It Better” – som ska lägga mer makt, frihet och valmöjligheter inom företagsresandet hos slutanvändarna. Sedan dess har flera toppinvesterare strösslat pengar över duon.
Bakgrunden står att finna i konceptet Dib Hotel, som först lät privatkunder buda på hotellrum som stod tomma. Potentialen var enorm, inte minst eftersom 40 procent av alla hotellrum globalt beräknas stå tomma, och bland andra Mekonomens vd Pehr Oscarsons investmentbolag Oscarson Invest pytsade in tre miljoner i riskkapital. H&M-chefen Karl-Johan Persson följde efter med några miljoner via investeringsbolaget 41an Invest.
”Vår styrka är att vi suger in väldigt många källor och erbjuder ett komplett utbud till slutkunden, samtidigt som vi tar ansvar”
Så småningom skiftade grundarteamet affärsmodell, och siktade nu in sig på hantering av företagsresor under varumärket Dib Travel. En ny kapitalrunda, ledd av byggherren Percy Nilsson, genererade ytterligare tolv miljoner. Och 2020 lade Wallenbergs investeringsbolag FAM, via 82an Invest, in 20 miljoner till. Till dags dato har teamet därför totalt tagit in 150 miljoner kronor i riskkapital.
Men att driva startup inom den snabbskiftande resesektorn, i tider av coronapandemi och Ukrainakris, är ingen baggis. Än så länge visar inte Dib Travel några svarta siffror.
– Vi har investerat mycket i teknik, så det är väl ingen hemlighet att det har varit ett negativt resultat. Och med tanke på rådande tider har vi slängt fram 20 budgetar bara under den här perioden. Men vi utvecklas väl och går mot en lönsam affär, säger Timothy Walentynowicz.
Det är tveklöst att affärsmodellen ligger rätt i tiden, och både investerare och kunder tror på företaget.
– Vi har en allians av resebyråer, ”Dib Alliance”, som tycker det är dags för innovation och har sagt sig vilja använda vår teknik. De vill förädla sin kundstock och erbjuda sina kunder ett bättre self service-verktyg, säger Daniel Vasiljevic.
Hittills har företaget både tecknat orderingångar och förhandlar om att leverera tekniken till ett antal affärsresebyråer som tillsammans omsätter resor motsvarande 2,5 miljarder kronor.
Var befinner ni er om fem-tio år?
– Vi hoppas att vår teknik kommer att vara standardtekniken både när man bokar affärsresor och vi tillhandahåller ju även vår teknik till andra resebyråer, svarar Timothy Walentynowicz.
Dib Travel-grundarna vill inte ge några exakta prognoser för tillväxten, men kommer i vart fall att sikta utanför de nuvarande kärnmarknaderna Sverige och Norden. Härnäst ligger nya länder i Europa utanför Norden i pipeline.
Strategin bygger på att alltfler anställda kommer att vara millennials i framtiden, och därmed självständigare och digitalt medvetnare än tidigare generationer.
– Med det sagt kommer det ju fortfarande vara säg en tio procent som kommer att behöva hjälp över telefon och mejl, så det erbjuder vi också, säger Daniel Vasiljevic.
Dib Travels plattform är inte bara en samling mjukvara och API:er – företaget står precis som en klassisk resebyrå som garant för den resa man beställer och genomför som kund.
– Vi kunde till exempel få ut folk från Ukraina som hade blivit strandsatta där. Där tar vi absolut ansvar. Personlig service om det händer något är en viktig beståndsdel som kommer att finnas kvar, säger Timothy Walentynowicz.
– Vår styrka är att vi suger in väldigt många källor och erbjuder ett komplett utbud till slutkunden, samtidigt som vi tar ansvar, lägger Daniel Vasiljevic till.
JOAKIM RÅDSTRÖM