Annons:

Chatflights storsatsar på AI och växer med 50 procent

Det svenska startup-bolaget Charflights storsatsar på AI. I ett första steg har man byggt en inspirationstjänst. Men planerna är större än så enligt vd och grundaren Alexis Barnekow.

Jonas El Said, Alexis Barnekow och Cormac Åhlström-Horgan från Chatflights

“Det mesta som våra agenter gör kan inte göras av AI ännu”

Chatflights har byggt en AI-bot som ska inspirera kunderna. Varför gjorde ni detta? 

– Vår reseinspirations-AI är det första steget i vår AI-satsning.

Vi är en chattbaserad resebyrå, 90 procent av våra kundinteraktioner sker via chatt. Det ger oss en unik möjlighet att utnyttja AI för att ge en bättre upplevelse till kunden, till exempel genom snabbare svar eller mer information kring en viss destination.

Men det mesta som våra agenter gör kan inte göras av AI ännu. Än så länge är AI-teknologin väldigt bra på vissa saker, t.ex. som att ge reseinspiration, men sämre på annat, som att söka upp tillgänglighet på ett flyg. Frågor som “Föreslå en rundvandring i Florens med sevärdheter, restauranger och shopping” är AI:n däremot väldigt bra på, mycket bättre än de allra flesta människor.

Som ett första steg i vår AI-satsning har vi därför byggt en AI som ger våra kunder inspiration till resan. På det sättet lär vi oss mer om hur AI funkar och hur vi kan utnyttja det för att ge våra kunder en bättre upplevelse.

Vad kostar det? 

– Vår reseinspirations-AI kostar inget. Ladda ner Chatflights och hitta den i listan av chatter, sen är det bara att sätta igång och ställa frågor.

Och hur funkar det rent tekniskt…

– Man skriver en fråga i appen, till exempel “5 bästa restauranger i Paris”. Den kopplar då upp sig mot Chat GPT via ett API som tillhandahålls av Open AI. Men det är inte exakt likadant som om man själv hade använt Chat GPT, det finns några viktiga skillnader:

Vi skickar med särskilda “instruktioner” till AI:n som gör svaren bättre. Dels ber vi AI:n att alltid skicka med länkar till Google Bildsök så att man enkelt kan se bilder på det den tipsar om. Vidare ber vi AI:n att agera som en reseinspiratör, dvs att vara kreativ och tänka “resor” i sina svar, så att det blir relevant för den som reser. 

Vi använder “GPT-4”, en mer avancerad AI som man annars måste betala för om man man använder Chat GPT.

När man sen får svar så är de strukturerade på ett sätt som gör dem lätta att dela. Antingen med sina vänner, kollegor eller bekanta. Eller med en agent hos Chatflights så att man kan få hjälp av en människa att boka resan eller hotellet.

Vad är nästa steg?

– Vår nästa AI-satsning går ut på att lära upp en specialiserad AI i allt som har med poängresor att göra. Det jobbar vi på nu. Vi gör framsteg och det ska bli spännande att se vad vi lyckas bygga.

Foto: Istock

“Affärsresor är det som växer mest hos oss”

Hur går det annars för Chatflights?

– Jättebra. Vi växer med 50 procent i år och går med vinst trots att vi har en egen teknikavdelning på 3-4 personer som bara jobbar på appen, AI och andra tekniska lösningar. 

Affärsresor är det som växer mest hos oss, och nu gör vi rejäla satsningar på hotell där vi främst kommer att jobba med femstjärniga hotell. Vi har redan etablerat flera avtal med hotell över hela världen och kan nu erbjuda fria uppgraderingar, värdecheckar och andra förmåner som man inte kan få när man bokar på egen hand.

Annars jobbar vi på med våra poängresor vilket vi är mest kända för.

Kommentarer är stängda.