Annons:

Amadeus och Finnair stärker partnerskap för vidare utveckling av NDC

Amadeus meddelar idag att företagets nära partnerskap med Finnair förnyats med ett nytt samarbetsavtal, som ger Finnair ökad flexibilitet för att bättre stötta sin NDC-distributionsstrategi, enligt ett pressmeddelande.

Finnairs NDC Partner Program kommer att ge resesäljare tillgång till innehåll genom olika lösningar, inklusive aggregeringsplattformar såsom Amadeus Travel Platform. De Amadeusanvändare som ansluter sig till Finnairs NDC-partnerprogram, kommer få tillgång till samma breda innehåll som finns tillgängligt via andra förmedlingskanaler. På så sätt kan de söka efter och köpa Finnairs produkter och tjänster via valfri kanal.

Genom NDC (New Distribution Capability) och andra initiativ förser Amadeus Finnair med teknik som stöttar Finnairs strategi att öka sin merförsäljning och förbättra köpupplevelsen.

Finnair är för full integrering av Altéa NDC med Amadeus Travel Platform

Utöver ett förnyat avtal meddelar också Amadeus och Finnair en ny viktig milstolpe i deras strategiska partnerskap, nämligen att Finnair är det drivande flygbolaget i att integrera Altéa NDC med Amadeus Travel Platform.

Detta kommer att stödja Finnairs strategi för digital transformation, då målet för integrationen är att distribuera nytt NDC-innehåll samt biljettpriser i alla kanaler mycket effektivt. Tack vare standardiseringen, följt av Altéa NDC, kommer alla Altéa NDC-flygbolag automatiskt kunna integrera sitt NDC-innehåll genom endast ett knapptryck. Detta sker för första gången någonsin i flygbranschen, eftersom flygbolagen nu kan uppfylla sina NDC-affärsmål genom att integrera sömlöst med Amadeus Travel Platform.

För Amadeus användare innebär detta att Finnars NDC-innehåll kommer att kunna bokas via Amadeus Travel Platform, och säkerställer operativ kontinuitet och tillgång till ett brett utbud av Finnairs produkter och tjänster.

– Flygbolagen är på en digital resa och NDC är ett sätt att förbättra sin försäljningskapacitet, säger Manuel Midon, Executive Vice President, Airlines North & West Europe på Amadeus.

– Amadeus har åtagit sig att garantera storskalig användning av NDC i alla kanaler, både direkt och indirekt, för att säkerställa att flygbolagen kan distribuera sitt innehåll genom valfri kanal. Genom Finnairs NDC Partner Program och den nya Altéa NDC-integreringen med Amadeus Travel Platform stöder vi Finnair i deras långsiktiga strategi att effektivt distribuera innehåll och biljettpriser i alla kanaler.

– Vi tror att dessa nya distributionslösningar kommer hela värdekedjan till godo och skapar värdefulla möjligheter för alla involverade. Marknadstrenden pekar tydligt mot denna typ av lösningar och 2019 kommer att bli ett avgörande år för oss i vår stävan efter att långsiktigt förenkla distributionen genom NDC, ONE order och andra initiativ. Vi är mycket glada över att samarbeta med Amadeus i förverkligandet av vår vision, säger Rogier van Enk, VP Digital Revenue & Distribution, Finnair.

Finnair är en av Amadeus flygbolagspartners för NDC-X-programmet, som driver industrialiseringen av NDC och ser till att standarden fungerar för alla aktörer i värdekedjan. I Amadeus strävan att förverkliga NDC har vi kontinuerligt och framgångsrikt uppfyllt IATAs certifieringar för NDC-standard. Som IT-leverantör är Amadeus nu certifierad som NDC Capable på nivå 4, vilket innebär fullständig Offer & Order Management – det vill säga att hantera sök, beställning, betalning och även ändringar.

Kommentarer är stängda.