Annons:

Premium

Allt fler AI-styrda reseplanerare på marknaden

De stora reseföretagen har redan AI-styrda lösningar på sina hemsidor. Nu dyker allt fler appar och webbaserade verktyg upp på marknaden som med hjälp av AI vill hjälpa resenärer med mer nischade önskemål. Av: Linda Iliste

De flesta reseföretag som är stora på den globala marknaden, såsom Booking.com och Tripadvisor, har sedan länge AI-styrda lösningar på sina hemsidor. Nu dyker allt fler appar och verktyg upp, vars idéer programmerade med artificiell intelligens ämnar hjälpa resenärer att planera semestrar och upplevelser. Flera av dem är nischade i ett försök att lyckas hålla sig relevanta på en marknad som snabbt blir mättad.

CharterGPT

Ett sådant exempel är CharterGPT som lanserades i augusti. Den vänder sig till marknadssegmentet av främst affärsresenärer som tillsammans med kunder reser med privatjet. Tanken med appen är att snabbt och lätt kunna se över och boka något av de privatplan som företaget Jet.AI har i sin flotta. Efter att ha svarat på frågor gällande till exempel resmål, antal passagerare, avrese- och ankomstdatum hjälper en chatbot till att lotsa användaren till en anpassad offert och bokningssida. 

Troupe vänder sig å andra sidan till större grupper, från familjer och vänner till kollegor, som vill boka gemensamt korttidsboende. Efter att användare skrivit in ett önskemål på hemsidan eller i appen – ”ett hus för tio personer utanför Stockholm” – söks utbudet av aktiva annonser på Expedia och Vrbo igenom. Resultat som passar frågefiltret presenteras sedan i form av interaktiva kartor och länkar till plattformarna där de olika hotellen, lägenheterna och husen går att boka. 

GenixGPT

Det webbaserade verktyget GenixGPT har riktat in sig på en tredje nisch: att rekommendera resmål i kategorierna orörda stränder, dolda pärlor, hemliga samt förtrollande platser. Processen börjar med att användare skriver in ett öppet önskemål. Det följs i sin tur upp av AI-genererade frågor för att ringa in olika, personligt anpassade alternativ. De första åtta sökningarna är gratis, därefter kräver GenixGPT en engångsavgift på motsvarande 55 kronor.