Annons:

Premium

AI ger oss snart personaliserade flygbiljetter

Amadeus och Microsoft testar ett AI-baserat sätt att sälja personliga flygbiljetter. Att handla flygresa ska vara lika enkelt som att handla på Amazon. Finnair är först ut att testa. Av: Leif Holmkvist.

Du behöver bara en app. Amadeus har världens största bokningssystem och Microsoft har spetsteknik och molntjänster. Addera några nypor Chat GPT från Open AI och det ska bli enklare att boka flygresan.

Amadeus Nevio heter systemet som nu testas i ett pilotprojekt. Ju mer data som samlas om ditt resande desto fler tilläggstjänster kan klickas fram: loungevistelse, extra benutrymme, specialkost, vad du brukar handla i taxfree, om du vill ha hotell, hyrbil eller transfer.

– Det är hög tid att sy ihop systemen, säger Amadeus flygansvarige Cyril Tetaz till sajten Skift.

– Precis som när du fyllt varukorgen på Amazon skickas dina önskemål i Nevio i realtid till alla som ska leverera tjänsterna.

Appen ska också ge dig personlig erbjudanden och kunna ge förslag på ombokningar när så krävs. Tjänsten uppdateras kontinuerligt under resan och ger till exempel förslag på hotell eller transportsätt vid förseningar eller förändringar.

Nevio testas nu av Finnair och förra veckan hängde Saudia på som pilotföretag.

IATA räknar med att vi har nästa generations retail i resebranschen på plats omkring 2030. Men, konstaterade IATA, det kräver att alla hoppar på tåget eller snarare planet: flygbolag förstås, men också resebyråer, hotell, flygplatser och logistikföretag.

Amadeus startades på 1980-talet av SAS, Lufthansa, Air France och Iberia. Ingen av dem har ännu vågat testa Nevio.

På nytt jobb