Annons:

Ett nytt kapitel i Travel News historia

Nu skriver vi ett nytt kapitel i Travel News historia. Vi slutar att regelbundet ge ut ett tryckt magasin. Samma sak gäller för vår systertidning RES som slutar med print, men fortsätter som sajt.

Det är förstås ett sorgligt beslut för mig som chefredaktör på Nordens största affärstidning för reseindustrin. Jag är född 1969 och de 30 första åren av mitt liv fanns inte nätet. Självfallet hade jag en hemsida och mejlade under stora delar av nittiotalet, men nätet som vi känner det i dag är ungefär tjugo år gammalt. Före millennieskiftet väntade vi på att morgontidningen skulle dimpa ner i brevlådan med senaste nytt. 

Idag framstår detta som helt absurt. 

Att vänta ett dygn på att få veta vad som hänt finns inte längre. Jag skriver detta samma dag som förtalsmålet mot Cissi Wallin pågår i Stockholms tingsrätt. Ett gäng medier direktrapporterar varje ord som sägs i rättssalen. Så fungerar Travel News också sedan många år. Varje morgon klockan sju på morgonen samlar jag ihop de viktigaste nyheterna under natten och skickar ut ett nyhetsbrev till 12 000 personer i reseindustrin. Det ska vara ute före klockan 8.

Vår sajt har enligt Google Analytics 90 000 läsare under en månad. Det är en fördubbling sedan jag började för 20 månader sedan. Min strategi är inspirerad av Donald Trump, jag vill skjuta på allt som rör sig. Högt och lågt. Vimmelbilder från Travel News Market och Vings konkurs är nästan lika viktigt. Jag tror på högt tempo och många nyheter. Hellre ett pressmeddelande för mycket än att vara snål. Reseindustrin förtjänar en intensiv bevakning. Inte nog med att detta är den roligaste näringsgrenen, reseindustrin sysselsätter tio procent av världens befolkning. Det finns mycket och många att skriva om.

Travel News har ända sedan födelsen 1985 utvecklats med sin tid. Vi är precis som alla andra medier 2019 en diversebutik. Sajten är vårt hjärta, runt detta finns vår mässa, Travel News Market, som i år slog besöksrekord och hade 225 utställare från hela världen. Det är häftigt att en gång om året samla hela vår industri. 

Vår seminarieverksamhet under namnet Travel News Studio ska intensifieras. Vi gör en podcast som djup-intervjuar makthavare i reseindustrin. Om några månader är det dags för Grand Travel Award för 27 gången. Vår systertidning RES som också är en framgångsrik sajt finns även som ett tv-program. Det tänker jag mig att Travel News också kan bli på Youtube. Vårt mål är förstås att göra ännu mer. Men att regelbundet ge ut en papperstidning som allt färre läser och vill annonsera i känns inte vettigt längre. Med detta inte sagt att de då och då kan komma en pappersupplaga, exempelvis till vår mässa 2020. 

Hur kommer detta att gå? Jag kan konstatera att Ving, TUI och Apollo kan existera utan en årlig katalog. Vår uppgift är inte att ge människor de bästa dagarna på året. Vår uppgift är att ge alla i reseindustrin senaste nytt och analysera vad som händer på lång och kort sikt. Vi ska underlätta för människor i reseindustrin att fatta väl underbyggda beslut. Det har vi gjort sedan starten 1985 och det kommer vi att fortsätta med under mycket lång tid.

Viggo Cavling, chefredaktör på Travel News

PS. Sista numret av Travel News magasin kommer i december.

2 kommentarer

  1. ESSA: Hur mycket sänker ni prenumerationen med då nästa år?
  2. Erik: Viggo ska fortfarande ha lön!