Berg- och dalbanan Valkyria på Liseberg i Göteborg är enligt uppgift lika hög som Frihetsgudinnan i New Yorks hamn. Denna uppgift är ganska ointressant, men det är mycket intressant att de två konstruktionerna fyller samma behov. De är fyrar som syns över världen och lockar människor till sig. De är det som blir tungan på vågen när man ska boka en resa till New York eller Göteborg. Jag vill kanske inte åka karusellen, men jag vill ha sett den. Jag vill att mina barn ska rusa fram i 105 kilometers hastighet och försvinna ner i ett hål i marken. Det är lika häftigt som att se Frihetsgudinnan IRL.
Det har tagit mycket lång tid att få klart Valkyria och det har kostat oceaner av pengar. Ingen privat aktör i Norden kan lägga en lika stor summa (300 miljoner) på en enda attraktion. Men samtidigt är det kul att de som kan satsar. Det är i Wilhelmina Skoghs anda att gå all in. Det ledde till att hon fick sparken som vd på Grand Hôtel, men nu i efterhand kan vi konstatera att de satsningar som då framstod som vettlösa i dag är de som skapar mest tillväxt.
Wilhelmina Skogh-priset delas ut den 8 november på Travel News Market. De två tidgare nominerade är Aeroflots nya direktlinje Göteborg – Moskva och Viking Line + Kocklandslaget = Sveriges mest prisvärda avsmakningsmeny. De fjärde nominierade presenterar vi inom kort.
Travel News Wilhelmina Skogh-pris i kategorin bästa banbrytare delas ut varje kvartal till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skogh-anda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.