Varför tror ni att ni vinner för andra året i rad?
– Vi har jobbat ännu mer frekvent med sajten under 2020. Kommunikativt har vi följt och agerat på myndigheternas rekommendationer och fokuserat på att tillgängliggöra information, inspiration men också ett stort mått av medkänsla för den situation vi alla befinner oss i. För oss har det varit centralt att agera med både hjärta och hjärna när vi navigerat i ett föränderligt landskap. Att i början av året, snabbt få ut transparent information om hur vi på Scandic jobbar med säkerhet och trygga hotellvistelser har varit uppskattat av våra gäster och medarbetare. Rent faktamässigt har vi löpande uppdaterat vad som gäller kring vår mötesaffär, våra avbokningsvillkor och vårt mat- och dryckesutbud på våra 85 svenska hotell, ett jättejobb av vårt content-team. Jag hoppas och tror att vi har upplevts trygga, relevanta och inspirerande. Parallellt A/B-testar vi kontinuerligt både flöden på sajten och annan digital kommunikation.
Ni mäts i NPS-undersökningen på 15 parametrar. Vilka är de tre viktigaste för er? (Design, hastighet, bästa pris, boka snabbt, service, tydlighet, inspiration, etc.)
– Av de du räknar upp här; tydlighet, trygghet, snabbhet och inspiration. Framförallt ska det vara lätt att boka.
Vad har ni gjort för digitala innovationer under 2020?
– Vi gick in i året med höga ambitioner, stärkta efter ett framgångsrikt 2019 men har förstås som alla andra behövt justera våra planer. Vi har lanserat möjligheten att checka ut via vår app, introducerat en poängshop med attraktiva produkter och tjänster där våra Friends-medlemmar kan använda sina poäng. Lagom till julhandeln lanserade vi digitala presentkort, vilket blev lite av årets julklapp om jag får säga det själv. Vi jobbade också fram ett hybriderbjudande som innebär att vi erbjuder digitala möten på samtliga hotell i Sverige, uppdelat på tre nivåer efter kundens behov.
Har era kunder ändra sitt beteende under pandemi-året?
– Vi har sett ett behov av mer information, men också ett behov av flexibilitet och ett generellt senarelagt bokningsmönster. Tittar vi på mötesaffären så märker vi av en efterfrågan på hybridmöten. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att den digitala förväntansnivån har generellt och på kort tid blivit högre.
Vad ligger i er pipeline för 2021?
– På det digitala området fortsätter vi jobba med vår kundresa och på hårdvarusidan öppnar vi fina Scandic Landvetter i slutet av maj.
Q: Sköter ni den digitala verksamheten internt eller med externa konsulter? Motivera gärna ert val.
– Vi håller strategi och en hel del av den löpande operativa driften internt och plockar in externa konsulter efter behov, framförallt vid större utvecklingsprojekt.
Reseindustrins största utmaning 2021?
– Det är en mångfacetterad fråga med många komponenter, framförallt när det kommer till internationellt resande, men tittar vi på Sverige specifikt så tror vi det handlar om att skapa så mycket värde som möjligt både för den inhemska turismen men också att möta ett nytt behov från affärs- och mötesgästen. Sverige är ju ett fantastiskt land på många sätt så det finns ingen brist på reseanledningar, men det finns potential i paketering och infrastruktur för att göra det enklare för gästen. Det är en utmaning men också en spännande möjlighet.
Namn: Eva Lundström
Titel: Marketing & Brand Director, Scandic Sverige
Familj: Man och son, 17 år
Bor: Täby
Senaste resa: Åre
Favorithotell: Scandic Grand Central
Favoritfärjebolag: Birka Cruises var min favorit
Favoritreseapp: Offmaps och Waze
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Tröttnar aldrig på Comosjön och New York
Min drömresa: Japan och Sydafrika är kvar på listan
Detta vet vi inte om dig: Jag drömmer om att få segla Gotland Runt igen.