Annons:

Resia har Sveriges bästa resesajt OTA

Ansvarig för Resias sajt Lisa Bruzelius. Hon är ganska ny i resebranschen och gillar att arbeta med de bästa dagarna på året. - Det är fantastisk att få arbeta med något som människor verkligen vill ha. De bästa dagarna på året! Försäkring och telecom beskrivs ofta snarare som ett nödvändigt ont.

Lisa Bruzelius har arbetat på Resia Travel Group och i reseindustrin sedan i juni förra året. Innan dess arbetade hon med försäkringar och telecom.

– Det är fantastisk att få arbeta med något som människor verkligen vill ha. De bästa dagarna på året! Försäkring och telecom beskrivs ofta snarare som ett nödvändigt ont.

Hon är imponerad av hur långt digitaliseringen har kommit i reseindustrin.

– Detta var i mångt och mycket den första branschen som blev digital. Idag handlar de flesta sin semester online, framförallt när det kommer till enklare resor. Varken telecom eller försäkring har kommit lika långt, de strävar efter en förenkling som resebranschen redan har levererat till kunden.

I telecom är det fyra stora drakar som slåss mot varandra. De triggas förstås av ett högt täckningsbidrag. I resebranschen ser både konkurrensläget och vinstmarginalerna helt annorlunda ut. Resia Travel Group slåss mot stora amerikanska aktörer och små lokala uppstickare. Vinsten per såld resa ligger på några få procent.  

För drygt ett år sedan uppdaterade Resia sin hemsida med fokus på kundupplevelse. Att man nu vinner kategorin OTA är ett bevis på att det mesta funkar efter de inledande barnsjukdomarna. Men fler nyheter är på gång. Bokningsmotorn i såväl butik som på hemsidan ska bytas ut för att förbättra användarvänligheten. Men att online fullständigt ska ersätta de 34 fysiska butikerna runtom i landet vill inte Lisa.    

– Vi tror på ett växelbruk. I butik säljer vi ofta en hel resa. Online är det vanligare med färre beståndsdelar. En robot kan aldrig helt ersätta personlig service och mötet mellan människor.

Att många medarbetare blir oroade av den digitala utvecklingen är inget unikt för resebranschen.

– Det är samma sak i alla branscher. Det är helt naturligt. Men digitaliseringen ger också våra säljare verktyg att bli ännu mer relevanta för kunderna, de kan ge mer träffsäkra reseförslag och i slutändan leverera en bättre kundupplevelse.

Vad kommer då att hända i framtiden?

– Jag tror på kombinationen av en stark hemsida och att du faktiskt kan prata med en person för personlig service. Om något går fel innan, under eller efter resan ska det också finnas någon att vända sig till. Det är en av Resias styrkor.

Namn: Lisa Karlsson Bruzelius

Titel: Chief Commercial Officer

Familj: Gift med Axel

Ålder: 32

Bor: Stockholm

Senaste resa: Dubai med en kompis

Favorithotell: Bor aldrig på samma ställe utan tycker om att testa nytt

Favoritreseapp: Google Maps då jag tycker om att promenera

Flygbolag som jag helst åker med: SAS

Favoritdestination: Italien levererar alltid

Min drömresa: Det finns många men spontant en rundresa i Argentina

Detta vet vi inte om dig: Jag är rätt vass på att rappa

Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern ligger till grund för resultatet.

Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

En kommentar

  1. Anna: Grattis RESIA!!!!