Annons:

Här är de nominerade till årets bästa resesajt

För tredje året i rad har analysföretaget Nordicbench låtit svenska folket betygsätt ett antal sajter i reseindustrin. I årets undersökning av 2000 svenskar fått sätta betyg.  Här är de sajter som blivit betygsatta i årets undersökning.  Travel News kommer att presentera vinnarna i kategorierna: flyg, hotell, tåg, rederier, charter/paketresor, camping och annan logiuthyrning inom kort.  Vinnaren i respektive kategori kommer precis tidigare år att få Wilhelmina Skogh-priset och presenteras här på Travel News.

Bakom undersökningen finns Nordicbench.

– Allting talar för att bokningarna kommer igång igen inför svenskarnas resande i sommar, höst och vinter. En mycket stor försäljningspotential tappas på grund av otillräckliga hemsidor och bokningssajter, säger Jan Borg vd på Nordicbench.

Tyvärr visar undersökningen att reseföretagen inte tar jämna steg med sina kunder.

– Det finns utrymme för de flesta sajtägarna att se över sin tjänst, vilket blir tydligt när branschens genomsnittliga NPS fortsätter försämras från -14 till -17, säger Jan Borg.

Årets bästa resesajt är en årlig undersökning som har genomförts sedan 2019. Den bygger på upphovsmännen till Net Promoter Score (Satmetrix) och deras metodik för NPS-benchmark. Vad är din uppfattning om resesajten på 15 olika drivfaktorer för kundnöjdhet, och skulle du rekommendera sajten till en vän eller bekant?

I Travel News ranking av resesajterna i olika kategorier har NPS-scoren gjorts om till genomsnittet på NPS-skalan 0-10.

 

14 kommentarer

  1. Anna: Årets metasite? Vet Nordicbench vad en metasite är? Flertalet av de listade inte det.
  2. Johan: Vilka tänker du på?
  3. Anna: Jag tänker på t.ex. Bravofly, Expedia, Seat24 osv, för mig är det OTAs.
  4. John Doe: Bravofly en whitelabel av Lastminute. Flygstolen är whitelabel av Otravo. Momondo är en whitelabel av Kayak. Mrjet är en whitelabel av Expedia. Resfeber av nedlagt - Surprise. Surprise! Seat24 är whitelabel av Etraveli. Supersavertravel är whitelabel av Etraveli. Travellink en whitelabel av Edreams. Och Destination och Sistminuten är ett hopkok av alla möjliga whitelabels. Egentligen är hemsidorna som sådana totalt ointressanta. Det är vilken organisation, teknik, personal och metoder bakom hemsidorna som är det intressanta. Och vad de inte gör som jag skulle tro de skulle göra. Etraveli är mest intressanta därför hela företagets styrs åt ett håll som en laserstyrd raket. Vissa av företagen på listan är ju bara i sig själva ett enda stort hopkok av allt möjligt - Ett slags välordnat vuxendagis utan affärstänk. Kolla hur mycket Stena Line bränner årligen på Sembo. Ägarna kunde lika bra lagt pengarna på casino och snabba bilar - resten av pengarna kunde de slösat bort.
  5. Maxim: Är det ett skämt? Vet Nordicbench ens vad de håller på med? Wilhelmina Skogh-priset tappar ju allt värde med sådana undersökningar. Be John Doe att göra research nästa gång.
  6. John Doe: OTAer är Bravofly (Lastminute), Expedia, Flygstolen (Otravo), Mrjet (Expedia), Resfeber nedlagt (Resia), Seat24 (Etraveli), Supersavertravel (Etraveli) och Travellink (edreams). Meta är Destination, Momondo (Booking.com), Flyresor.se (Etraveli), Sistminuten och Skyscanner (Trip.com). OTAerna deltar på metamotorerna. Mrjet och Flygstolen lämnat meta därför de är nog sura på att meta vegeterar sig på deras varumärken för att samla kumulativ marknadskraft. Mrjet och Flygstolen ägnar tid åt "hobbyintressen" såsom nyhetsbrev och blogganden som ger väldigt liten avkastning om OTAn bara säljer flygbiljett A till B och ansvarar inte ens över implementationen av produkten. Så det spelar inte så stor roll vad Mrjet och Flygstolen försöker göra. Prata om "Lojalitet" och "Customer-first" samt annat är mer en "jargong" än något som har direkt innehåll. Starka OTA varumärken ger meta legitimitet och styrka, som sen OTAer som är bra rankade på meta tjänar pengar på. Så fokuserar de 100% på det globalt samt outsourcar kundtjänst till låglöneländer, self-service, arbitrage robotar, konsolidatoravtal och automatisering etc. Inte så svårt egentligen, det svåra är att bli av med allt som bromsar en OTA. Tex blogganden, kryssningar, linkbuilding, newsletter, hotell, instagram-tävlingar, paket och social media etc. De säljer en flygresa A till B - det är ju inte rocket science.
  7. Signe: Löjligt, OTAer, meta, reseföretag - Resia har slutat med privatresor annonseras och Solresor i konkurs, numera en whitelabel på Rolfs flyg % buss hemsnickrade site.
  8. Nordic Bench: Vi utgår enbart utifrån kunden/konsumenten, och vad Hen känner till om varumärken som har bokningsbara sajter. Vad branschen har för intern terminologi, vilken teknik som ligger bakom, vilka aktörer som har bytt ägare, är under konstruktion eller liknande har ingen betydelse för konsument om sajterna är bokningsbara. Det är marknaden och konsumenterna som ger sin uppfattning om allt från utbud, användarvänlighet, betalning, kundservice, NPS etc. avseende de sajter/varumärken som de använder.
  9. Nicolas Mendoza: www.solfaktor.se mangler
  10. Ulrika Paulin: Man kan undra varför 18 år gamla Nazar inte är med i listan över charterarrangörer?
  11. Hanna Edlund: Precis som i en annan kommentar. Varför finns inte Nazar Nordic med i researrangör listan?
  12. Anna Malmberg: www.nazar.se/dk/fi saknas och bör vara med i kategori Reseföretag
  13. Karl: Jag tror inte dem vet vilka Nazar är. Brukar vara dålig koll på allt utanför Stockholm...
  14. Niclas: De tror nog att Skåne ligger i Danmark... Det finns fler företag i Skåne än Nazar, som växer så det knakar och har klarat sig bra under pandemiåret. En fråga till Nordic Bench.... frågar ni kunderna om vilken resesajt de känner till innan ni nominerar? Eller nominerar ni och frågar kunderna sen?