Annons:

Här är de nominerade till årets bästa resesajt

Varje år låter analysföretaget Nordicbench svenska folket betygsätt ett antal sajter i reseindustrin. Här är de företag som blivit betygsatta i årets undersökning. Travel News kommer att presentera vinnarna i kategorierna: researrangör, rederi, hotell, hotellbokning, OTA, jämförelse och övriga. Vinnaren i respektive kategori kommer att få Wilhelmina Skogh-priset.

Här är de undersökta sajterna i bokstavsordning.

agoda.com

airbnb.se

airtours.se

alpresor.se

apollo.se

bestwestern.se

bigtravel.se

birka.se

booking.com

bravofly.se

destination.se

destinationgotland.se

dfdsseaways.se

elite.se

expedia.se

firsthotels.se

flygbra.se

flygresor.se

flygstolen.se

golfplaisir.se

gronalund.se

homeaway.com

hotels.com

kalmarden.se

liseberg.se

momondo.se

mrjet.se

nordicchoicehotels.se

norwegian.com

radissonblu.se

reseguiden.se

resfeber.se

resia.se

ryanair.com

sas.se

scandic.se

scandlines.se

seat24.se

secretescapes.se

sembo.se

sistaminuten.se

sj.se

skistar.se

skyscanner.se

solresor.se

stenaline.se

supersavertravel.se

tallinksilja.se

ticket.se

travellink.se

travelpartner.se

travelstart.se

trivago.se

TTline.com

vikingline.se

ving.se

wizzair.com

 

Fakta: Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern. Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

På grund av ett tekniskt fel är TUI inte med i undersökningen. Vi beklagar detta och lovar att de är med nästa år.

 

5 kommentarer

  1. Charlie: OOOOPS!
  2. Hans Öberg: Med hygglig erfarenhet av ett flertal av sajterna måste jag tyvärr konstatera att de generellt är mycket dåliga. Gäller både egna sajter och sökföretag. Märkligt med tanke på att ju sajterna måste vara deras bästa säljkanaler.
  3. Anders: Varför är inte Tui med? Brukar ju vinna eller vara nominerade i alla andra "tävlingar".
  4. MrCharter: Langley och Sverige aktuella Sunweb saknas också bl.a
    • Redaktionen: Vi beklagar att TUI inte är med. Det är av tekniska skäl. Vad det gäller övriga så få se vilka bolag vi tar med nästa år.