Ni mäts i NPS-undersökningen på 15 parametrar. Vilka är de tre viktigaste för er? (Design, hastighet, bästa pris, boka snabbt, service, tydlighet, inspiration, etc)
För oss är det absolut viktigaste att ha en snabb, tydlig och enkel bokning – man ska inte behöva fundera vad nästa steg är utan det ska vara självklart. Denna process har vi jobbat mycket med och ytterligare förbättrat under 2020. Även design och inspiration är viktiga prioriteringar för oss.
Vad har ni gjort för digitala innovationer under 2020?
Vi har utvecklat en hel del funktioner, framför allt i bokningsflödet. Exempelvis har vi utvecklat en smidigare hantering för bokning av våra anslutningsbussar, vi har gjort justeringar i bokningslayouten och anpassningar för att enkelt kunna göra återbetalningar. Vi erbjuder nu även QR-kod i SMS till våra gäster för supersnabb incheckning via incheckningsautomater. Då vi förutom färjetrafik även säljer och marknadsför hela destinationen Åland, har vi under senaste år också satt stort fokus på att utveckla paketbokningen på vår sajt och kan numera erbjuda våra gäster ett enkelt sätt att själva paketera resepaket med exempelvis båtresa + boende + aktiviteter i ett och samma paket. Jag vill speciellt lyfta fram vår E-Commerce Manager Dan-Åke Mattsson, som varit drivande i utvecklingen av vår sajt och den som ständigt ser till att vi fortsätter förbättra och utveckla sajten.
Har era kunder ändrat sitt beteende under pandemi-året?
Rederibranschen har varit extremt hårt drabbad av alla restriktioner, vilket har gjort att kunderna bokar senare än normalt och är mer intresserade än tidigare av avbokningsvillkor, samt av vilka säkerhetsåtgärder som gjorts ombord för att motverka smittspridning. I och med pandemin har resandet naturligtvis också kraftigt minskat, även som följd av att gränsen till Åland/Finland varit stängd för turister.
Vad ligger i er pipeline för 2021?
Vi har många spännande utvecklingsprojekt på gång och ett av dem jag kan nämna är att utveckla möjligheten att göra gruppbokningar via webben. Vi kommer också att fortsätta vårt arbete med att producera intressant innehåll som inspirerar till nya resor. Vinsten gör oss förstås ännu ivrigare att fortsätta jobba med och förbättra sajten och dess olika funktioner. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder en välfungerande, smidig och kommunikativ sajt som vi själva också är stolta över.
Sköter ni den digitala verksamheten internt eller med externa konsulter? Motivera gärna ert val.
Vi sköter själva internt all content på sajten, allt ifrån texter, bilder och rörligt material till design och struktur. Kravställning, specifikationer och tester gör vi alltid internt, eftersom det av naturliga skäl är vi som vet mest om våra interna behov, förutsättningar, våra kunder och om bokningssystemets möjligheter. Då det gäller kodning, för att få till de lösningar vi önskar, tar vi in extern hjälp.
Reseindustrins största utmaning 2021?
2020 års utmaningar kommer att till viss del följa med även 2021, t.ex. olika typer av restriktioner och regelverk kring gränsöverskridningar. Men nu ser vi framåt och tror och hoppas att resebranschen inom en snar framtid får möjlighet att återgå till ett mer normalt läge. Det finns ett enormt sug efter att resa och människor längtar efter att få umgås och uppleva nya platser tillsammans. Vi ser fram emot att få vara med och erbjuda fina reseupplevelser till dem!
Namn: Maria Hellman-Aarnio
Titel: Marknadsdirektör
Familj: Man och 5-årig dotter
Bor: Strax utanför Mariehamn på Åland
Senaste resa: Helsingfors
Favorithotell: Savoy Boutique Hotel i Tallinn
Favoritfärjebolag: Eckerö Linjen naturligtvis
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: Finnair
Favoritdestination: New York
Min drömresa: Resa jorden runt under ett år
Detta vet vi inte om dig: Jag kan prata baklänges