Berätta om undersökningen?
Vi har valt att använda upphovsmännen till Net Promoter Score metodiken (Satmetrix) internationella benchmarkmetodik där närmare 2000 resesajtanvändare har gjort drygt 15000 sajtbedömningar, säger Jan Borg.
Ni mäter bland annat Net Promoter Score (NPS). Berätta vad innebär detta?
– Metodiken utgår från frågan hur sannolikt det är att kunden skulle rekommendera sajten till en vän eller kollega, för att sedan gå på djupet och bedöma sajten på 15 stycken drivfaktorer som är framtagna tillsammans med några branschföreträdare.
Det är flera nya vinnare i årets undersökning. Hur känns det?
– Superkul och superintressant! Det bekräftar två saker – dels att NPS är en tuff metodik och en färskvara, det vill säga man är inte bättre än kundens senaste upplevelse, och dels att metodiken fångar upp sajtägarnas förbättringsåtgärder över tid.
Rent generellt, vad är det för nya trender på internet i reseindustrin?
– Ny vet jag inte, men en allt tydligare vertikal integrering sker där alla vill kunna erbjuda allting till kunden, det vill säga en flygbolagssajt säljer inte längre enbart flyg utan även hotell och hyrbil, arrangörer har även blivit resebyrå och omvänt etc. Dessutom att det blir mer och mer fokus på att sälja olika upplevelser på själva destinationen (själva transporten och boendet blir hygienprodukter).
Det är en sak att göra en bra sajt, en annan att komma till avslut. Eller?
– Helt rätt! I en närmare analys av kundernas fritext om vad det är som gör att man väljer en sajt istället för en annan, handlar det mycket om priset, att man vill känna att man får en bra deal, en plötslig prissänkning, rabatt för lojalitet etc. Dessutom att om betalningsprocessen känns komplicerad går man direkt till någon annan.
Här är de nominerade sajterna i bokstavsordning:
Metasajt – Flyg
bravofly.se
destination.se
expedia.se
flygresor.se
flygstolen.se
momondo.se
mrjet.se
reseguiden.se
resfeber.se
seat24.se
sistaminuten.se
skyscanner.se
supersavertravel.se
travellink.se
Flygbolagssajt
flygbra.se
norwegian.com
ryanair.com
sas.se
sj.se
Hotellsajt
bestwestern.se
elite.se
firsthotels.se
nordicchoicehotels.se
radissonblu.se
scandic.se
Metasajt – Hotell/Logi
agoda.com
airbnb.se
booking.com
hotels.com
secretescapes.se
trivago.se
Rederier
birka.se
eckerolinjen.se
scandlines.se
stenaline.se
tallinksilja.se
vikingline.se
Arrangörer/Resebyrå
airtours.se
apollo.se
bigtravel.se
detur.se
resia.se
sembo.se
skistar.com
solresor.se
ticket.se
tui.se
ving.se
Vinnaren i respektive kategori kommer att få ett Wilhelmina Skogh-diplom.
Travel News Wilhelmina Skogh-pris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skogh-anda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.
I januari 2020 kommer vi att avslöja vem som vinner respektive kategori och vem som är bäst i test av alla.
2 kommentarer