Annons:

Djup genomgång av bästa sajterna i reseindustrin

För andra året i rad kommer Travel News att utse de bästa sajterna i reseindustrin. Vi gör detta i samarbete med undersökningsföretaget Nordic Bench. Årets undersökning är djupare och mer omfattande än tidigare undersökningar.  - Vi fick så bra respons från marknadens olika aktörer att vi från och med nu går “all in” och låter kunderna bedöma sajterna de använder på en mycket detaljerad nivå. Syftet är förstås att verkligen förstå vad det är för drivkrafter som styr kundnöjdheten i denna bransch, säger Jan Borg på Nordic Bench.

Berätta om undersökningen? 

Vi har valt att använda upphovsmännen till Net Promoter Score metodiken (Satmetrix) internationella benchmarkmetodik där närmare 2000 resesajtanvändare har gjort drygt 15000 sajtbedömningar, säger Jan Borg.

Ni mäter bland annat Net Promoter Score (NPS). Berätta vad innebär detta? 

– Metodiken utgår från frågan hur sannolikt det är att kunden skulle rekommendera sajten till en vän eller kollega, för att sedan gå på djupet och bedöma sajten på 15 stycken drivfaktorer som är framtagna tillsammans med några branschföreträdare.

 

Det är flera nya vinnare i årets undersökning. Hur känns det? 

– Superkul och superintressant! Det bekräftar två saker – dels att NPS är en tuff metodik och en färskvara, det vill säga man är inte bättre än kundens senaste upplevelse, och dels att metodiken fångar upp sajtägarnas förbättringsåtgärder över tid.

Rent generellt, vad är det för nya trender på internet i reseindustrin? 

– Ny vet jag inte, men en allt tydligare vertikal integrering sker där alla vill kunna erbjuda allting till kunden, det vill säga en flygbolagssajt säljer inte längre enbart flyg utan även hotell och hyrbil, arrangörer har även blivit resebyrå och omvänt etc. Dessutom att det blir mer och mer fokus på att sälja olika upplevelser på själva destinationen (själva transporten och boendet blir hygienprodukter).

Det är en sak att göra en bra sajt, en annan att komma till avslut. Eller? 

– Helt rätt! I en närmare analys av kundernas fritext om vad det är som gör att man väljer en sajt istället för en annan, handlar det mycket om priset, att man vill känna att man får en bra deal, en plötslig prissänkning, rabatt för lojalitet etc. Dessutom att om betalningsprocessen känns komplicerad går man direkt till någon annan.

Här är de nominerade sajterna i bokstavsordning:

Metasajt – Flyg

bravofly.se

destination.se

expedia.se

flygresor.se

flygstolen.se

momondo.se

mrjet.se

reseguiden.se

resfeber.se

seat24.se

sistaminuten.se

skyscanner.se

supersavertravel.se

travellink.se

Flygbolagssajt

flygbra.se

norwegian.com

ryanair.com

sas.se

sj.se

Hotellsajt

bestwestern.se

elite.se

firsthotels.se

nordicchoicehotels.se

radissonblu.se

scandic.se

Metasajt – Hotell/Logi

agoda.com

airbnb.se

booking.com

hotels.com

secretescapes.se

trivago.se

Rederier

birka.se

eckerolinjen.se

scandlines.se

stenaline.se

tallinksilja.se

vikingline.se

Arrangörer/Resebyrå

airtours.se

apollo.se

bigtravel.se

detur.se

resia.se

sembo.se

skistar.com

solresor.se

ticket.se

tui.se

ving.se

Vinnaren i respektive kategori kommer att få ett Wilhelmina Skogh-diplom. 

Travel News Wilhelmina Skoghpris.

Travel News Wilhelmina Skogh-pris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skogh-anda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Viggo Cavling pratar om Wilhelmina Skogh.

I januari 2020 kommer vi att avslöja vem som vinner respektive kategori och vem som är bäst i test av alla.

 

 

2 kommentarer

  1. John Doe: (1.) Meta är destination.se, flygresor.se, momondo.se, reseguiden.se, sistaminuten.se, skyscanner.se. (1A.) I sin tur är destination.se, momondo.se och sistaminuten.se whitelabel av kayak.se. (2.) OTAer är bravofly.se, expedia.se, flygstolen.se, mrjet.se, resfeber.se, seat24.se, supersavertravel.se och travellink.se. (2A.) expedia.se och mrjet.se är i princip samma sajt (Expedia Group). (2B.) seat24.se och supersavertravel.se är i princip samma sajt (Etraveli Group). Stor skillnad mellan meta och OTA. OTAer säljer sina flygresor via meta. Ca 90% via meta om man är duktig som OTA (3) Arrangörer/Resebyrå är i princip bara apollo.se, skistar.com, solresor.se, tui.se och ving.se. (3A) Resterande aktörer i kategorin är i prncip bara återförsäljare av resor. Stor skillnad mellan arrangör och resebyrå. Resebyråerna säljer arrangörernas resor. Eller/och är man som resebyrå leverantörs konsolidator (tex färja+expediahotell) åt andra resebyråer. Alltså inte ens de facto arrangör.
  2. Peter Magnusson: Varför listas SJ som ett flygbolag? sj.se ligger under rubriken "Flygbolagssajt"...