Booking.com behåller sin plats som Sveriges bästa hotellbokningssajt.
– Vi är jätteglada, säger Christin Schmidt, regionchef för bolaget i Norden och Beneluxländerna.
Hon har arbetat med Booking.com sedan 2006. Först i sin hemstad i Berlin och sedan följde hon med till Munchen när bolaget öppnade sitt andra kontor i Tyskland. När det holländska företaget skulle etablera sig i Asien följde Christin med till Vietnam och Kambodja. Det slutade med att hon hamnade i Vietnam, Kambodja och Japan i totalt fyra år. Ett land som hon beskriver som mycket annorlunda jämfört med Europa.
– När jag började där var bara tre procent av turismen internationell. Det brukar vara femtio femtio. När jag slutade hade Japan en inkommande andel på nästan 12 procent. Booking.com är en nyckelpartner i ta internationella resenärer till Japan. De har helt andra digitala strömmar än i Europa.
Vi träffas på Booking.coms svenska kontor på Södermalm i Stockholm. Här arbetar tjugofem personer. En del knyter till sig svenska partners, alltså hotell och andra former av boenden. Resten arbetar direkt mot de svenska kunderna. Stämningen känns startup med pingisbord, tavlor som medarbetarna målat själv och en stor husvagn i entrén.
– I vårt DNA finns att vi vill att människor ska upptäcka världen. Allt utgår från kundens önskemål. Vi vill skapa värde för våra kunder. Vi är ett datadrivet företag. Vi gör A- och B-tester och följer resultatet.
I år fyller internet 25 år. Booking.com föddes fyra år senare.
– Vi är i konstant förändring. Kunderna förändras hela tiden. Just nu är de mycket krävande. 56 procent av kunderna vill att tekniken ska gå ännu snabbare. Det ska vara så lite friktion som möjligt.
Och trots att tekniken i dag är snabb finns det mycket kvar att göra.
– Det finns fortfarande ingen som knyter ihop hela resan. Om ditt plan är försenat är det ingen som meddelar ditt hotell.
Booking har idag 198 kontor över hela världen. Booking.coms webbplats och mobilappar finns på 43 språk och erbjuder fler än 28 miljoner bokningsbara alternativ såsom hotell, hus, lägenheter och andra unika boenden All utveckling sker internt, i första hand på huvudkontoret i Amsterdam.
– Kunderna efterlyser hela tiden mer. Just nu vill de ha en WOW-känsla. De har höga förväntningar och vill bli överraskade.
I Sverige har många hotellägare ett komplicerat förhållande till Booking.com och bolagets krav på lägsta pris. Christin Schmidt skruvar på sig när frågan kommer på tal.
– Vi tvingar ingen att arbeta med oss. Men jag är övertygad om att våra partners liksom våra kunder arbetar med oss för att vi tillför ett värde. Vi når väldigt många.
Christin Schmidt berättar att hon själv besökt Lappland. Hon har åkt hundsläde, sett norrsken och bott på ishotellet.
– Vi hjälper ensamma stugor och trädhotell ute i vildmarken att hitta gäster från andra kontinenter. Hur skulle det ske utan aktörer som oss?
Men det räcker inte att bara erbjuda lägsta pris på ett hotell. Booking.com vill bli bättre på att hjälpa kunderna att hitta och boka attraktioner. I många fall kan det hända under vistelsen, men i vissa fall sker detta idealiskt före ankomst.
– Ska du åka till Afrika och vara med på en safari vill du veta att du har en plats innan du bokar din resa. En safari sker inte spontant. Samma sak om du ska besöka Vatikanen i Rom. Du vill inte chansa om detta är resans syfte. Du vill veta att du har en plats. Det kan vi hjälpa dig att boka.
Booking.com bygger just nu stand alone sidor där resenärer kan boka attraktioner. Man vill också växa inom dagsutflykter. 2008 förvärvade man bolaget Fare Harbor, med deras teknik i botten ska nu det nya konceptet rullas ut.
– Än en gång tack för priset. Det visar att vi fortfarande är på tå.
Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern ligger till grund för resultatet.
Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.
I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.
Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.
Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.