Annons:

Birka har Sveriges bästa rederi-sajt

Förra året vann Viking Line bästa rederi-sajt, men i år är Birka etta i Nordic Bench undersökning. Ansvarig för sidan är Susan Engman. Här tar de emot Wilhelmina Skogh-priset.

Susan Engman har ett långt förflutet i reseindustrin. Hon började som flygvärdinna på Spanair. Sen följde en rad olika jobb och uppdrag. Sedan några år är Susan på Birka som Head of Price & Distribution.

För drygt tio år sedan fick resenärerna på ett flygplan möjligheten att välja stol. Nu finns denna möjlighet även på Birkas fartyg.

– Varför det har tagit så lång tid? Det är ett helt annat system än flyget. Du ska inte jämföra med ett flygplan utan med ett hotell. Att veta när ett rum är redo för en ny gäst är inte lätt, säger Susan när hon träffar Travel News på Birkas huvudkontor ett stenkast från Slussen.

Från tredje våningen är det en magisk utsikt över Saltsjön, Gamla stan och Skeppsholmen. Klockan 14 försvinner utsikten när rederiets enda färja, vi menar förstås fartyg lägger till vid kajen.

– Det är stor skillnad mellan en färja och ett kryssningsfartyg. Vi har inget bildäck och sysslar inte med transport.

Förra året åkte 320 000 människor med Birka.  Bolaget är svenskt, men ägaren är Rederi AB Eckerö som har huvudkontor i Mariehamn på Åland.

Att bolaget har en populär sajt 2019 är ingen slump. 2017 bytte man plattform och med det nya systemet som bottenplatta kan man erbjuda en bättre produkt.

– Alla våra produkter ät tillgängliga online. Du kan avboka. Förra var du tvungen att ringa. Vi har fått större flexibilitet, säger Susan.

Hur många besök på sidan som leder till köp vill Susan inte avslöja. Inte heller hur lång tid en köpresa tar.

– Vi har en god konvertering och den har inte minskat trots att vi har fått mer trafik. Ett köp ska aldrig var mer än ett klick bort.

Den enda siffra Susan vill bjuda på är att ordervärdet i procent har ökat med 43 procent från Q1 2016 till idag.

Pris är förstås en viktig faktor, men Susan tycker att paketeringen av olika erbjudande är minst lika viktigt. Vardagskunderna är de mest priskänsliga och de mest okänsliga är de som vill åka på en långkryssning, exempelvis till Höga kusten eller för att träffa tomten vid Polcirkeln.

Vi får ingen RevPar- eller TrevPar-siffra. En gång i veckan får de 300 000 medlemmarna i Club Birka ett mejl med ett erbjudande. Susan tror inte på att spamma sina kunder mer ofta.

För 18 månader sedan stuvade Birka om i sin mediamix. Borta är alla vanliga banners. Istället sker en stor del av marknadsföringen på sociala medier, i första hand Facebook. Birka fortsätter att gå i broadcast tv och sök är förstås viktigt. Både organisk och betald. Birka betalar under kronan för att klick från Google. Hälften av marknadsbudget är digital.

Att vinna priser som Grand Travel Award och bästa rederi-sajt är viktigt. Inte minst internt.

– Det är ett kvitto på att vi gör vårt jobb. Vi konkurrerar med flera stora bolag. För oss som är ett litet team är det därför extra kul att få en bekräftelse på det jobb vi gör. Vi är jättestolta.

Läs mer om priset och de andra nominerade här.

Kommentarer är stängda.