Annons:

BÄSTA RESESAJT: SAS behåller förstaplatsen

SAS är ett av få bolag som behåller sin förstaplats i Travel News och Nordic Bench rakning av de bästa sajterna i resebranschen.  - Vi har kommit en bit, men vi har blivit mycket klokare tycker jag. Både sajten och organisationen går snabbare idag, säger Emil Stolt och Maria Alfredéen när de får sitt andra Wilhelmina Skogh-diplom av Travel News.

SAS-sajt och app måste vara snabb och tydlig. Under året har man genomfört en rad förbättringar. En av de viktigaste är en förbättrad hastighet. Ur flera perspektiv är hastigheten viktigt. Så väl för användare upplevelsen som för Google rankning  

– Vi blivit tre år klokare på ett år. Vår snabba hastighet gör att vi kommer mycket högre upp i Googles ranking. 

Men det finns verkligen fortfarande stor förbättringspotential. 

När allting fungerar perfekt kommer vi att bli arbetslösa, men där är vi inte än, säger säger Emil Stolt och Maria Alfredéen.

Den digitala verksamheten styrs från SAS huvudkontor i Frösundavik. Här arbetar ett hundratal personer med den löpande verksamheten och utveckling. Man gör detta tillsammans med kollegor i Oslo och Köpenhamn.

Totalt har man 23 olika sajter på lika många marknader att hålla reda på. De talar elva olika språk och det finns också två olika sorters appar. 

Att kommunicera samma sak på en mängd olika språk är svårt. I framtiden kan AI troligen lösa den utmaningen, men där är vi inte i dag. 

Att Google just nu håller på att flytta fram sina positioner, bland annat med Google Flights som vill ta över en del av OTA:ernas affärer, är ingen nyhet för Emil Stolt och Maria Alfredéen. 

Men SAS mål är förstås hela tiden att resenärerna ska gå direkt till SAS. 

– Vi ser inte att de behöver hålla på och jämföra, det bästa är om de kommer direkt till oss, säger Emil Stolt och ler. 

Detta sker mest in Norden där SAS är ett välkänt varumärke. På mer avlägsna marknader sker de flesta bokningar via tredje part, i Kina är exempelvis Wechat vägen till SAS.

Bolagets sajt och app ska förstås driva försäljning, inte bara av flygplansfåtöljer utan av allt från fast track till wifi och mat ombord, dessa “extratjänster” är en betydande del av SAS intäkter. 

Men appen och sajten ska också guida resenärerna när det blir fel på hårdvaran. Alltså om ett plan blir försenat eller ännu värre vid pilotstrejk. Att då få ut snabb och korrekt information är helt avgörande. 

– Vi har fått snabbare organisatorisk hastighet, nu gör vi lösningar snabbt och får ut dem. Det är good enough som gäller. Det ska ske en organisk utveckling löpande. Vi tror på business activities, alltså organisationens hastighet vid förändring. Det ger mindre stor möten och snabbare lösningar.

Att spana in hur man ligger till i lojalitetsprogrammet är en av topp tre anledningar att besöka SAS sajt. Bolaget har 5,6 miljoner eurobonus-kunder och det är många som gillar att samla poäng med sitt Amex. 

När det kommer till utveckling vill SAS bli ännu bättre på att ge information under resan, speciellt när det uppstår problem. Målet är också att personalisera informationen. Den frekventa resenärer vet ofta det mesta om sin resa. Men less is more är det som gäller.

– Det ska inte vara för mycket lull lull. Det är viktiga är att våra resenärer hittar rätt information snabbt.

Läs mer om undersökningen av här.

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

 

 

Kommentarer är stängda.