I mars släppte MTR Express parkeringsbromsen och rullade ut sina tåg på sträckan Stockholm-Göteborg.
En stor utmaning för MTR blir att få resenärerna att förstå att de finns. SJ säjer alla andra tågbolags biljetter, men inte MTR:s.
Resan skedde utan missöden, vi avgick och kom fram i tid åt bägge hållen. Restiden var 3 timmar och 20 minuter, att jämföras med X2000 som ligger mellan 2 timmar och 50 minuter och 3 timmar och 15 minuter.
På nedresan hade TN:s utsände fått samma plats som en annan resenär. Eftersom det var långt ifrån fullt på tåget var det dock inga problem och när vi rapporterade till tågvärden Victoria antecknade hon detta för att rapportera det vidare. Hon sa att det förekommit tidigare, men att det var vanligare i början.
MTR:s tågset är nya, och ombord är det rent och fräscht. På nervägen var dock fönstren väl smutsiga, vilket kontrasterade mot den välstädade interiören. På tillbakavägen var fönstren putsade.
Benutrymmet räcker mer än väl för mig som är 176 cm lång. Möjligheten att fälla sätet är dock begränsat, det är inte många centimeters skillnad mellan upprätt och utfällt läge.
Läslampan är smidig och sitter fäst i en böj- och justerbar arm på sidan av ryggstödet. Det finns även en lampa ovanför sittplatsen, i hatthyllan.
Ett frukostpaket kostar 69 kronor och innehåller valfritt kaffe, fralla och apelsinjuice eller yoghurt. TN valde latte och juice som bägge var mycket goda, men ostfrallan var på samma tråkiga nivå som inplastade mackor ofta är.
Tågvärdarna är bägge mycket trevliga. Värden Aron berättar utförligt om sortimentet i den lilla men öppet planerade kafeterian. Den är placerad i vagn B, det vill säga näst längst fram i tåget. Om man som TN sitter längst bak i vagn E blir promenaden därmed längre än om den placerats mitt i tåget, men det känns inte långt.
Toaletten är mycket fräsch. Såväl vattnet till handfatet som handtorken startas med infraröd censor när man för händerna dit. Effekten i den senare är dock begränsad, och eftersom det saknas pappershanddukar får den som vill ha torra händer utrusta sig med en del tålamod.
Det var ont om passagerare ombord på bägge resorna, framför allt på det tidiga tåget då det nog var färre än 20 totalt. Få medpassagerare kan nog uppskattas av många, och då kan ju MTR vara ett bra val. Risken är dock att den upplevelsen inte kommer att bestå.
Fakta
MTR kör drygt 90 avgångar i veckan på sträckan Stockholm–Göteborg, varav 16 varje vardag. Bolaget erbjuder tre biljettyper: Fix, Flex och Plus.
Pris: TN bokade en tur- och returbiljett i mellansegmentet Flex, för 1 040 kronor. Bokningen gjordes online sex dagar i förväg via HRG Nordic, som Travel News ägare Egmont har avtal med.
Tips 1: Surfa. Det gick att streama material från SVT Play utan problem. Kan dock ha berott på få resenärer ombord.
Tips 2: Testa den lenrimmade laxen och chokladmoussen. För maten står krögarprofilen Pontus Frithiofs cateringbolag. Huvudrätten var fräsch med såväl frisk syra som pepprighet, och desserten gick hem hos TN:s chokladälskande reporter.
Betyg
Komfort: 4
Service: 4
Punktlighet: 5
Wifi: 5
Läs även: Rivstart för utmanaren MTR