Annons:

Test: Emirates A380 Business Class ligger i topp

Före jul 2021 levererades den 251:a och sista superjumbon A380 från Airbus i Toulouse. Den gick till Emirates, som utan konkurrens trott mest på plantypen och nu äger 123 stycken, nära hälften av produktionen. De har lovat att köra dem ända in i kaklet, vilket är 2040-talet, och anhängarna är lyckliga. Lyrisk är också Travel News efter testet av Emirates A380 affärsklass tur och retur Dubai–Johannesburg i december 2024. Text: Peter Hanneberg.

”Servicen kvalificerar sig till en av de bästa jag upplevt i luften”

Emirates BC Lounge i Dubai är måhända den största jag besökt. Det tar mig fem minuter bara att gå från bortre änden tillbaka till utgången, när jag ska lämna loungen. Inte bara en desk med värdar tar emot gästerna, utan sex (6) deskar. När man släppts in i härligheten möter man en concierge som hälsar välkommen och fyra bord där man kan prata om resan, biljetten eller Emirates Skywards-program. Här finns restauranger, ett business center med 12 datorer, flera barer, duschrum, massor av fåtöljer och utrymmen för att koppla av inklusive några tysta hytter för en tupplur. Sitter man här och tänker tillbaka på Arlandas pinsamma ”business lounger” blir man bara full i skratt.

Emirates A380-800

Övre däck där business class (BC) ligger har en egen entrédörr dit vi anländer via en särskild ramp vid boarding. På- och avstigning går därför relativt smidigt, med tanke på att planet tar 500 passagerare. Men såklart är det mycket folk. Det känns särskilt på väg hem i Johannesburg, där boardingen inte är lika disciplinerad som i Dubai. 

Loungen med den berömda runda baren i BC på superjumbon A380 var en framsynt lyckträff för Emirates. Plantypen introducerades 2007, och redan 2008 kom baren. Dess historia är värd en egen opera, men en sak vet vi. Den drar resenärer eftersom den tillför något spektakulärt och generöst till de annars rutinmässiga affärsresorna. Även om man sitter skönt i sitt säte är det trevligt och hälsosamt att ha ett socialt rum där man kan sträcka på benen, prata med andra business- och första klassresenärer och få ett glas champagne eller en G&T på stående fot i baren under en långresa.

Barsalongen på mina två flyg har litet mörkare färger, med smala soffbänkar utmed väggarna. Den nyare interiören är ljusare med pastell- och champagnetoner, sköna tvärställda skinnfåtöljer med kafébord emellan. De första åren efter den unika barens tillkomst 2008 var ett test, redo att skippas ifall idén skulle visa sig dålig. Därför behöll man bagageutrymmena under taket i barsalongen, för då skulle man snabbt kunna byta baren mot tolv business-stolar. Men baren blev så poppis att man istället tog bort bagageutrymmena och luckorna helt för att ge loungen mer rymd. 

Ett annat ess i ärmen för att locka världsvana affärsresenärer är Emirates utmärkta val av viner. Claudia och Raquel i baren häller upp samma sorter jag redan sett i vinmenyn. Champagnen är en Moët & Chandon Imperial Brut och mitt val av rött är en lagrad Château Grand Puy-Ducasse 2011 från Pauillac, klassad som 5.e Grand Cru Classé. Man skäms nästan att – under en flygresa! – stå i en bar som påminner om en lyxyacht med sin svängda form och sippa på så mästerliga drycker. I loungen finns också frukt, sandwich och nio olika sweet snacks.

Emirates är bara 40 år gammalt, grundat 1985, men de tycks ha utnyttjat varenda dag för att ligga i bräschen bland flygbolagen med service, komfort och kvalitet. Bland de få konkurrenterna finner man Qatar och Singapore Airlines. När Povel Ramel sjöng ”det är de små, små detaljerna som gör det” så fanns inte Emirates, men versraden vore en perfekt slogan för Emirates. Man har alltid valt det kvalitetsmässigt mer generösa alternativet, oavsett kostnad. Till exempel en tjockare madrass. Och de dyrare vinerna och champagnerna. Eller ta en sådan detalj som när man serverar frukosten och jag ber att få kaffet efteråt, så är den tomma porslinsmuggen på brickan uppvärmd i förväg. Äggröran har perfekt konsistens, inte för torr som brukar vara mer regel än undantag.

Bar-loungen är den synligaste symbolen för Emirates generösa kvalitetstänkande. Såklart vore det kortsiktigt mer lönsamt att trycka in tolv BC-säten på den ytan. Men den som har råd att resa i BC bryr sig kanske inte om ifall dessa detaljer kostar litet mer på marginalen, om de får högre komfort, service och finess. Är det låg kvalitet, även om priset är lågt, väljer man hellre ett annat bolag. Sådan är affärsvärldens djungellag. Än mer värdefullt är detta på riktigt långa flygningar, som 17 timmar till Auckland, och 14 timmar till Sydney eller Melbourne.

Emirates kör tre varianter A380-800. Mitt plan till Johannesburg har 76 BC-säten som är 2 cm bredare än Economy-sätena, men helt fällbara och med stor avlastningsyta intill. BC upptar hela övre däck tillsammans med 14 förstaklass-sviter i nosen. Huvuddäck fylls av 399 Economy-säten. Premium Economy saknas tyvärr, men sägs ska komma i nästa version. Just nu genomgår 83 superjumbos en stor uppdatering av inredningarna.

Konfigurationen är 1-2-1. Jag sitter mitt i planet på stol 10B, med stor privatsfär och aisle-access. En stilla varning kan vara att inte välja raderna allra närmast barsalongen, eftersom rösterna kan störa om man vill sova. En bar är alltid en bar, även på ett flygplan.

Emirates var en av de första att installera underhållningssystem och jag bläddrar i ett imponerande utbud på 2 400 filmer och 650 TV-program. Att jämföra med 140 filmer hos LOT. Dessutom finns en separat padda i ett ställ. Hörlurarna håller hög klass. Ett 110V AC-uttag finns vid alla BC-stolar, liksom en fjärrkontroll, två USB-uttag och två läslampor. Intill el-panelen en mini-bar med två småflaskor Evian naturellt vatten och en Perrier kolsyrat vatten. Necessären matchar lyxnivån med fina Bulgariprodukter.


”A380 är ett helt underbart plan i business class på long hauls, man vill inte att resan ska ta slut för fort”


Servicen kvalificerar sig till en av de bästa jag upplevt i luften. Champagnen serveras genast efter boarding och glasen samlas in före take-off. Sedan kan man fortsätta med skumpan uppe i luften. Ännu en av de där ”små, små detaljerna som gör det”. Visst är det litet mer besvär för värdinnorna mitt i jäktet inför avresan. Men det betyder mycket för BC-gästerna att efter stressen i boardingkön få sin champagne direkt, dessutom ett bra sätt att få dem lugna i sina stolar.

Har man ett särskilt vinintresse, är Emirates rätt bolag. Vinmenyn är inte stor, en champagne, två vita, två röda och ett portvin. Men de utvalda är garanterat bra viner. Jag nämnde ovan en 13-årig röd Bordeaux. De har ett franskt och ett sydafrikanskt vin på både vita och röda sidan. Det vita franska är en Pouilly-Fuissé, portvinet en 20-årig Warre’s Colheita Port som sitter som sammet runt gomseglet. På den ena flygningen kommer det fram en Château Lagrange 2011, en intressant Grand Cru Classé från Saint-Julien. Ovanpå allt annat dyker det upp överraskningar, t ex en utsökt rosa champagne, som jag inte ser i menyn.
Om en stjärna är tryckt bredvid vinets namn i menyn är det ett särskilt exklusivt vin från någon toppvingård, som du knappast blir serverad någon annanstans. Ett tips för vinkonnässören är att fråga efter ”today’s sommelier choice”. Perfekta platsen för sådana frågor är baren. Emirates vinspanare söker alltid exklusiva ”limited editions”. Inte många flygbolag har en så hög svansföring i BC på vinfronten. Även andra drycker är bra representerade. 12 cocktails, 6 mocktails utan alkohol, blendwhiskyn Chivas Regal plus två single malt, Jura och en 10-årig Glenmorangie.

Samma visioner hos Emirates gäller för maten och råvarorna. Det är tydligt att man satsar på bredare smaker än traditionella kött-fisk-alternativ. Man försöker berika matupplevelsen med regionala smaker från områden Emirates reser till, inte minst sitt eget hemvist Mellanöstern, som arabisk mezze och kabsa. Till december- och julspecial har de gravad lax från Norden som en förrätt. Följd av grillad havsabborrfilé, blåmögelostfylld oxfilé eller rostad kyckling med lök- och salviafyllning, tranbärssås och purjoragu.

Sedan sover man gott på den sköna madrassen, ovanligt välstoppad för ett flygplan. Att ligga på övre däck i business class är längre från jetmotorerna och därför lägre ljudnivå plus att A380 är bättre ljudisolerat än tidigare modeller.
Miljöaspekten lägger både Emirates och tillverkaren Airbus stor vikt vid. A380 krävde större och tyngre vingar, bränsletankar, motorer och landningsställ. Såklart drar en jätte mer bränsle, vilket dock kompenserades delvis med ännu större krav på aerodynamiken. Man ser planets proportioner på videon som används som säkerhetsinstruktion. 

Men det går inte att komma ned till den nivå av miljöpåverkan som Airbus’ senare smidiga skapelse A350 presterar, eller för den delen Boeings B787. Och det är svårare att få jätteplanen fullbokade, vilket också bidrar till i genomsnitt mer utsläpp per passagerare. Tillsammans med anpassningsproblem för flygplatserna för att ta emot de enorma planen bidrog dessa faktorer till minskande orderingång och till Airbus beslut att lägga ner tillverkningen. Covidpandemin med dess påtvingade icke-resande satte igång den negativa spiralen för superjumbon som inte är lönsam med för få passagerare. Emirates var den starkaste att hantera detta hot mot A380:s överlevnad i bolaget.

Slutsats

A380 är ett helt underbart plan i business class på long hauls, man vill inte att resan ska ta slut för fort. Emirates har adderat rejält till upplevelsen genom den generösa service och finess vi erfor med maten, vinet, bekvämligheten, underhållningssystemet och uppmärksamheten. Pricken över i:et är Emirates legendariska bar. Men sitt inte för nära baren, crew möts också här, särskilt på återresan hem till Dubai efter avslutade pass. Travel News dom är en stark rekommendation på Emirates och dess A380. Det hedrar bolaget att de lovat köra dessa fenomenala vidunder ända in på 2040-talet.


Text: Peter Hanneberg, journalist

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025