Annons:

Coolt hotell men oslipad service

Petter Stordalen kan vara stolt över sitt nya flaggskepp Clarion Post i Göteborg. Det är ett magnifikt och påkostat hotell, men varning utfärdas för lång väntetid till restaurangen.

Det har inte sparats på någonting när hotellkung Petter Stordalen investerat 1,4 miljarder i det gamla posthuset i Göteborg. Hotellentrén glimmar i guld och receptionsdisken gnistrar av kristallprismor. Det är en läcker kontrast mot den nästan 100 år gamla stenkonstruktionen.
Det är ett vimmel av människor överallt. Deltagare från en tandläkarkonferens har samlats i baren samtidigt som kvällens restauranggäster strömmar in. Och ändå är det inte fredag, då kön till Clarion Posts afterwork brukar ringla hela vägen ut till Pressbyrån på Drottningtorget.
Det som imponerar mest är hur miljön från 1920-talet bevarats, och samtidigt moderniserats. Hotellrummet domineras av den runda, djupa fönsternischen. Om inte skrivbordet stod framför hade man velat krypa upp där med en filt om sig och mediterat en stund. Allt är generöst, tre garderober med dubbla spegeldörrar, i badrummet har både toaletten och duschen fått varsitt eget litet rum. Sängarna och kuddarna är lyxiga med den rätta mjukheten.
Med stor förväntan beger vi oss till restaurangen på andra våningen. De tunga stenväggarna och en takhöjd på minst fem meter har mjukats upp med stora, vinröda sammetsgardiner och ”edgy” taklampor i tråd och tyg. Problemet är bara att det tar en evinnerlig tid innan vi får njuta av stjärnkocken Marcus Samuelssons meny. Trots att vi har bokat bord till 21, får vi vänta i mer än en halvtimme – och vi får höra historier om folk som fått vänta i två. Den sympatiska servitrisen förklarar att det beror på att de som bokar bord online inte får informationen att de tidiga sittningarna måste brytas vid ett visst klockslag. Hm, det känns inte riktigt värdigt ett hotell av denna klass. Men fiskrätterna vi beställer smakar gott.
Clarion skryter med att de anställer folk genom auditions. Personalen är mycket riktigt mycket tillmötesgående. Men  kanske är det ändå viss orutin som lyser igenom när ett stort gäng hotellgäster på morgonen får veta att frukosten stängt en halvtimme tidigare än normalt, utan att de har fått någon information om det.  Slipar man bort dessa brister blir Clarion Post ett ännu hetare hotell.

Kommentarer är stängda.