Ett av dragplåstren var Kasper Hove, chef för onlinemarketing på metasöksajten Momondo. Han pratade om big data, alltså när man samlar in analyserar väldigt stora mängder information om internetanvändares beteenden, intressen och liknande.
Kasper Hove delade upp arbetet med big data i två typer: hygienfaktorer och konkurrensfaktorer. Hygienfaktorer är sånt som alla konkurrenter har, medan konkurrensfaktorer är något som gör dig unik.
– Så när du ska börja, börja med hygienfaktorerna, det har dina konkurrenter redan visat att det fungerar, sa Kasper Hove.
Ett råd från honom var att titta på vad den stora draken Google tar sig för.
– För om Google gör något nytt är det förmodligen rätt. Så när Google satsar på mobilen – då gör definitivt jag det med, sa Kasper Hove, som själv har jobbat på Google.
Det rådet gav också Annelie Näs, som ligger bakom Elite Hotels responsiva sajt som lanserades i fjol. Hon sa att Elite tittat en del på hur bland annat Booking i varje steg av bokningsprocessen kommunicerar för att kunderna ska känna sig trygga samt hur Hotels.com presenterar jämförelsepriser.
– Sedan vår nya sajt lanserades har Elite ökat intäkterna från mobila bokningar med 35 procent och konverteringen med lika mycket, sa Annelie Näs.
Ett exempel hon tog upp var hur lång tid det tar att ladda en sida. På grund av att många sajter blir allt tyngre har snittiden för det ökat de senaste åren.
– Vi minskade sidladdningen med 23 procent. Det ökade konverteringen med 17 procent – enbart tack vare det.
Annelie Näs berättade att Elite sedan den 1 juni publicerar gästernas recensioner direkt på sajten, eftersom ”vi vet att gästerna annars kommer gå någon annanstans för att få den informationen”.
Ulrika Rudqvist från reklambyrån The Fan Club pratade om att människor i dag väljer vilken reklam och kommunikation de vill nås av, bland annat genom att gilla olika varumärken på Facebook.
– Så när ni jobbar med marknadsföring, ställ er frågan: Skulle jag dela det här? Annars bör man fundera på vad man håller på med. Den bästa reklamen är den som mottagarna inte kategoriserar som reklam, sa Ulrika Rudqvist.