Vem är du och varför ska man lyssna på dig?
Den finansiella marknaden har länge varit förebild för andra industrier gällande automatiserad handel med hjälp av maskininlärning och algoritmer. Inom hotellbranschen sätter dock fortfarande mer än 95 procent av hotellmarknaden sina priser manuellt. Vad är AI och vilka möjligheter ger det? Vilka fördelar bidrar automatisering med? Går det att lita på den senaste tekniken för att sätta priser med artificiell intelligens? Finns det bevis för att automatisering av hotellpriser är bra? Har du råd att stå utanför? Dessa frågor kommer diskuteras och besvaras i denna spännande sessionen.
Vad gör Atomize?
Atomize är ett mjukvaruföretag från Göteborg som leder utvecklingen globalt för att hjälpa hotell att sätta optimala priser för deras rum.
Idag jobbar ni med hotellrum, men ni vill även börja med flyg. Berätta?
Atomize opererar inom segmentet att sätta optimala priser för en ström av möjligheter inom vad som kallas ”perishable goods”. Perishable goods är inte begränsat till endast hotell eller flygbranschen – utan även konsult, shipping eller transportindustrin; för att nämna några exempel. En konsult som inte har uppdrag för ett specifikt datum, ett fartyg eller lastbil som går lastat till 50 procent står för enorma kostnader för företag och bidrar inte till ett hållbart samhälle. Atomize vision är att bli världsledare inom prissättning för ”perishable goods”.
Reseindustrin var en av de första näringsgrenar att bli digitala. När kommer nästa stora revolution?
Vi hävdar att fram tills nu har det digitala utbudet inom resenäringen varit mer opportunistiskt, dyrt att implementera och har haft grundläggande utmaningar att påvisa ROI för den större delen av marknaden. Med en uppsjö av nya startups som erbjuder molnbaserade tjänster ser vi nu början på ett enormt skifte där reseindustrin står inför att ta steget från att ett fåtal större ”early adopters” använder digitala lösningar till att den större massan av marknaden (”Early Majority”) nu kan erbjudas detta. Många av de teknikbolag som inte erbjuder molnbaserade tjänster kommer inte kunna ta steget över ”the chasm” och således tappa marknadsandelar och således på sikt försvinna – i linje med teorin ”The Survival of the Fittest”.
Namn: Alexander Edström
Titel: CEO
Familj: Gift och 4 barn. (3 döttrar och 1 son.)
Ålder: 41
Bor: Göteborg
Senaste resa: Minneapolis, USA
Favorithotell: Gothia Towers
Favoritfärjebolag: Stena Line
Favoritreseapp: Västtrafiks app.
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: New York
Min drömresa: Mauritius med familjen
Detta vet vi inte om dig: Jag har varit en av de främsta i Sverige på pingis. 🙂