Annons:

Inför Travel News Studio AI i reseindustrin: Jessica Larholm

Jessica Larholm, Digital Director på Tre Kronor Media är en av våra keynote speakers på Travel News Studio AI i reseindustrin den 13 november på Munchenbryggeriet i Stockholm. Här berättar hon om sig själv och varför AI är viktigt. - AI är ett väldigt brett begrepp och när man inte bryter ner det så kan det enkelt bli väldigt läskigt för det blir inte så greppbart.

Hela programmet här!

Boka din plats här

Vad gör en Digital Director på Tre Kronor Media | a Making Science Company hela dagarna?

– Väldigt varierat vilket är det som gör min roll så fantastiskt. Det kan vara allt ifrån att gå in i detaljer i kampanjer konton för att rådgöra hur vi kan lösa utmaningar eller hitta nya vägar framåt till att prata AI och hur man ska ta ner det i annonseringen. Älskar mitt jobb och alla olika frågeställningar jag ställs inför och med så många fantastiska kollegor världen om, kunder och partners omkring mig så lär jag mig konstant någonting nytt. Mycket av min roll handlar om att hjälpa våra kunder komma framåt i deras digitala mognad och jobba med smart teknik för att boosta den smartness som finns inom olika plattformar.

Många är rädda för AI, andra tycker att det är större än skivat bröd. Vad är sant?

– AI är ett väldigt brett begrepp och när man inte bryter ner det så kan det enkelt bli väldigt läskigt för det blir inte så greppbart. Vi brukar bryta ner det i 3 olika sätt att jobba med AI och det är automatiserad, generativ och prediktiv vilket gör det enklare för oss att också kunna ta ut dem i olika användningsområden. Automatiserad AI finns idag exempelvis inom olika plattformar som Google, Meta och så vidare där man har byggt in AI i plattformarna för att automatiskt kunna ta fram annonser som ska vara bäst lämpade för kunden. Det finns även nya och mer avancerade teknologier inom automatiserad AI som kan förhöja upplevelsen och resultatet för användaren samtidigt som att den frigör tid för företaget att lägga mer fokus på de som faktiskt kan skapa effekt för kund.

Inom generativ finns de flera olika verktyg som man kan jobba med och där de flesta börjat utforska AI i praktiken. Här finns det en hel del utmaningar där många företag ser en risk i att anställda delar känslig information med öppna källor samt att man tappar sin egen tone of voice. Även här finns det teknologier som möjliggör att man kan jobba med dessa modeller men inom en säker miljö där man inte delar informationen samt att man låder modellerna träna på sin egen data för att kunna komma med outputs som matchar företagets tone of voice.

Predektiv AI är den mest spännande helt klart då vi med dessa modeller verkligen kan jobba med värde, bli mer sofistikerade med hur vi optimerar mot våra kunder och potentiella kunder.

Reseindustrins största utmaning?

  • Increase direct channel bookings (those that don’t go through the website). Hotel chains, in particular, are highly dependent on Booking.com and OTAs (Online Travel Agencies).
  • Reduce cancellations. Since COVID, it has become common practice to offer free cancellation, but this creates a lot of variability in actual revenue.
  • Customer loyalty. This becomes a challenge when the customer doesn’t book directly because the hotel doesn’t have their contact details.
  • This applies more to urban hotels. New ways to monetize the hotel, such as day passes, bar, and restaurant services.

Namn: Jessica Larholm

Titel: Nordic Digital Director

Familj: Sonen Lukasz 10 år, Dottern Luiza 6 år och mannen Erik

Bor: Värmdö

Senaste resa: Grekland, Kreta  

Mitt viktigaste nyckeltal: CLV (Customer Lifetime Value)

Favoritrestaurang i Stockholm: Asiatiskt är gott, exemepl Thaibåten, APO m.fl

Favoritrestaurang i Europa: Mormors polska mat från köket i Warszawa 😉

App jag inte kan leva utan på resa: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst: Inga preferenser

Favoritdestination: Barcelona, Palma och Warszawa

Min drömresa: Skulle nog säga att en resa runt i USA vore ballt

Detta vet vi inte om dig: När jag var 7 år gick jag modevisning för Kappahl 😉

Jessica Larholm, Nordic Digital Director at Tre Kronor Media och Serge Lachapelle , Director of Product Management på Google pratar också den 13 november.

Hela programmet här!

Boka din plats här

Kommentarer är stängda.