Annons:

Fem lärdomar på Travel News Studio Digital 2.0

Travel News chefredaktör analyserar förra veckans seminarium i Stockholm. 

Ett hundratal personer hade samlats på den nyöppnade konferensanläggningen Roots mitt i centrala Stockholm i för att lyssna på sju personer med djup insikt i reseindustrins digitala universum. Att vår värld styrs av ettor och nollor är ett faktum sedan mer är än tjugo år och det som vi en gång uppfattade som en revolution är idag helt vanlig utveckling. Sverige ligger långt framme när det gäller digitalisering. Att handla en resa i mobilen är idag helt självklart. Att via metasidor plocka ihop sin egen resa är också självklart för de flesta svenskar. I exempelvis England och Tyskland är detta beteende inte alls lika vanligt. Följaktligen har de ett betydligt större utbud av resebyråer. I England har krisande Thomas Cook över 500 butiker. I Sverige finns det inte en enda. 85 procent av Vings försäljning sker online, resten via ombud. Det är i detta landskap som reseindustrin i Sverige befinner sig. Här är mina viktigaste insikter efter seminariet. 

  1. Röstsök är här för att stanna

Jag har länge varit skeptisk till att personer vill prata med sin dator och smarta telefon. Apparaten kommer aldrig att lära sig min skånska och känna av om jag har bråttom eller vill ha en utläggning. Dessutom besöker jag nätet för att få veta vad som finns där ute. Letar jag hotell i London och gör en röstsökning kan jag lyssna på resultatet i flera år. Vem orkar detta? Svar mina barn. För dem är det självklart att fråga Siri om vädret och vägen. De skickar SMS genom att prata och tycker att det är kul. Catarina Arwén på Ving hade gjort en undersökning som visade att vilja att använda röst skiljde sig åt i ålder. Många äldre människor känner inte ens till att de kan röstsöka. Risken för att det ska bli fel svar är stor. Sämst i klassen är Siri, hälften av svaren blir rätt. Bäst i klassen är Google, 80 procent av svaren går att använda. Hälften av alla människor under 30 år i världen använder röstsök dagligen. Vidare tror jag att sök är på väg att försvinna. Vi vill inte söka, Google vill ge oss tips på vad vi ska göra före vi ens har tänkt det. Google vill alltså se in i framtiden. Om de lyckas hänger ihop med nästa stora trend. 

2. AI

Ai står för artificiell intelligens. Genom att bearbeta enorm mängder data kan man komma fram till rätt erbjudande till rätt pris. Om detta talade nästan alla talare. Alexander Edström, vd på Atomize vill hjälpa hotell att göra detta i realtid. Enligt honom ska det ske 15 miljoner gånger per år och hotell. Men att skapa denna rörelse sömlöst är en tuff utmaning och den viktigaste insikten från flera talare är att det tar tid. Att trimma in ett nytt system är inte som att köpa en ny bil och vrida om nyckeln. Men med tiden lär sig ett AI-system både de sökandes humör och känsloläge. Ett bra exempel på AI är när Spotify skapar spellistor. Eller när Netflix tipsar vad jag ska titta på i helgen. Vi fick se en film när en AI-robot bokade en klipptid och jag är övertygad om att AI i framtiden kommer att både kommer att kunna producera riktigt vassa restips och sälja dessa på ett sätt som kunden uppfattar som personligt. 

3. 360 grader

Den mest uppskattade talaren under dagen var Jari Virtanen från Stena Line. Jag presenterade honom som ansvarig för några rostiga fartyg och att det var spännande att se hur detta ska bli världens mest digitala bolag. Ofta när vi pratar om digitalisering handlar det om marknadsföring och försäljning, men i Stenas fall är uppdraget så mycket större. Digitalisering omfattar lagerhållning av öl, bränsleförbrukning och kapacitetsutnyttjande av bildäck. Allt hänger ihop, är det många långtradare ombord går det inte att sälja lika många bilplatser, å andra sidan finns det många lediga hytter att sälja till dem som promenerar ombord. Stenas mål är att digitalisering ska omfatta all verksamhet 360 grader. Målet är att titta 18 månader in i framtiden och göra ännu bättre framtidsspaningar. För varje procent man sparar in på bränsleförbrukningen tjänar bolaget in hundra miljoner. För Jaris och Stenas enda uppgift är att dra in mer pengar till Dan Stena Olsson. Presentationen avslutades med en brasklapp från Mike Tyson: Alla har en plan fram till det att någon ger dem en smäll i ansiktet. 

4. Tiden

Jag var med under den första IT-bubblan. 1999 präglades allt av att alla hade så bråttom. Budskapet var att är du inte på tåget nu kommer du att vara kvar på perrongen för evigt. Det finns kända exempel på detta: Haldas skrivmaskiner och Kodak. Men detta gäller inte längre. Att gå först ger sällan seger i slutändan. Bättre att spana in konkurrenterna och när de väl har fått en idé som verkar hålla, haka på. Testa nya grejer i liten skala och hem och gör din hemläxa. Acceptera att perfektion når du på ett enda sätt: övning, övning, övning. Det tar många månader att få ett AI fungera. Internet är inte en revolution. Det är tiden som går och ibland tar det riktigt lång tid att komma fram. 

5. Murar

En av de viktigaste förklaringarna till att det inte blir några fler digitala revolutioner är att jättarna bygger murar runt sin imperium. Facebook, Google och Apple gör allt vad de kan för att deras användare inte ska prata med varandra. I Kina har man ett statligt kontrollerat Wechat där du rör dig sömlöst mellan nöje, köp, familjebilder och tvättider. Det kommer inte att komma till resten av världen. Men det går att skapa ballonger som svävar över murarna. Fredrik Holmén från Keybroker uppmanade besökarna att knyta sig sin försäljning hårdare till ordet upplevelser. Ordet flyg på Google är idag upptaget av de största drakarna. 

 

Detta vara bara mina snabba åsikter. Här är Turismnytts refererat av alla talare. Vad det gäller Travel News Studio återkommer vi på Travel News Market den 7 november och våren 2020 är målet att göra Travel News Studio hotell, Travel News Studio hållbarhet och Travel News Studio ?? och kanske ytterligare ett tema. Har du tips på ett ämne, hör av dig till mig.  

 

Kommentarer är stängda.