Travel News Studio: resejournalistik i TikTok-eran

Travel News Studio är Travel News återkommande branschseminarier för rese- och turistindustrins nyckelpersoner. Under hösten planerar vi att genomföra två seminarier.  Moderator och projektledare är Lina Skandevall. Platsen är Hotel Kung Carl mitt i Stockholm. Första gången blir den 12 september kl 12-18. och den 13 november kör vi Travel News Studio: AI och Travel Tech.

Biljetter

Pris: 1 495 sek ex. moms

Var: Hotel Kung Carl

När: 12 sep kl 12-18

BOKA HÄR

Lina Skandevall.

TikTok, Snapchat, Facebook, blogg eller resejournalistik – vad ger mest bang for the buck?

Medielandskapet är i förändring. Det gäller även tryckt journalistik. De fysiska magasinen blir allt färre och influencers allt fler. Men vad ger mest bang for the bucks? Vilka sociala medier är mest relevanta? Och om man samarbetar med influencers – hur gör man? 

Under en eftermiddag kommer vi att djupdyka frågor som hur ska en  destination eller ett hotell jobba smartast för att få ut sin marknadsföring? Har resejournalistiken spelat ut sin roll? Vilka sociala kanaler gäller? Hur jobbar en influencer och vad bör jag tänka på för att göra rätt?


Program

12.00 Vi bjuder på en lättare lunch.

13.00 Moderator Lina Skandevall hälsar alla välkomna

13.10 TikTok, Snapchat, Facebook, blogg eller resejournalistik – vad ger mest bang for the bucks? 

Deltagare i panelen:

Helene Hofverberg, PR, Social & Content Senior Executive, Related PR, Malin Hefvelin, prisbelönt resejournalist, Nils Persson, Chief Marketing Officer, Brand & Marketing Visit Sweden

 

13.40 Nedslag Heart of Lapland & Västsverige 

Therese Wintervy och Lars Munck, Heart of Lapland (digitalt) samt Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef Turistrådet Västsverige

Heart of Lapland och Västsverige är två framgångsrika destinationsbolag som jobbar med influencers, fotografer och resejournalister med god framgång. Här delar de med sig av sina framgångsfaktorer.

14.30 Fika & mingel

15.00 Samarbetsavtal, GDPR, Immaterialrätt – har du koll på allt? 

Alexander Jute, advokat/partner på Advokatfirman Marlaw

Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings – immaterial- och IT-rätt (inklusive dataskydd) från mindre aktörer till internationella bolag.

15.30 Så jobbar en influencer – och så jobbar du smartast med dem
Rese- och hälsoprofilen Joanna Swica berättar om vad som krävs för att bli en framgångsrik influencer – och hur du får ut mest av ett samarbete.

Vi får insyn i hur ett bra samarbete med en influencer ser ut. Vad ska man ta betalt för ett samarbete? Hur får man ut mer av sina samarbeten? Möjlighet till frågor.

16.00 Hur gör man rätt som uppdragsgivare? 

Hur ska ett samarbete märkas? Borde inte resejournalister märka ut vilka de samarbetar med i sin artikel på samma sätt som man måste göra i Danmark? När måste man förmånsbeskatta? Är FAM-tripen en förmån? Vad krävs för att du inte ska behöva förmånsbeskatta en konferens? Det finns många gråzoner och svaren är inte alltid de du vill höra.

I panelen:

Linda Hörnfeldt grundare av influencernätverket Influencers of Sweden, Gunilla Welander Reklamombudsmannen, Johan Falksäter Skatteverket

17.00 Vi bjuder på ett glas vin och diskuterar vilka talare som var mest intressanta.