Vad är viktigaste när du reser på semester? Travel News och Nordic Bench frågade 1500 svenskar över hela landet. Precis som när teknikbolaget Amadeus undersökte detta hittade vi tre kategorier: best value for money-resenären, trygghets-resenären och premium-resenären.
– Vårt mål är skapa en ny norm för hur man väljer resmål. Före man väljer destination måste man förstå vad man vill med sin resa. Alla människor vill resa, men alla reser inte av samma anledning, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
BOKA IN MIG PÅ TRAVEL NEWS MARKET BY GREECE NU HELT GRATIS!!!!!
Här är alla nominerade:
Premium Weekend:
Barcelona
Florens
Madrid
Paris
Rom
Amalfikusten Mykonos Marrakech Santorini Sardinien
Premium “en vanlig semestervecka”:
Amalfikusten
Mykonos
Marrakech
Santorini
Sardinien
BOKA IN MIG PÅ TRAVEL NEWS MARKET BY GREECE NU HELT GRATIS!!!!!
Maldiverna Hawaii Mauritius Sidney Tokyo
Premium Drömresan (Longhaul):
Hawaii
Maldiverna
Mauritius
Sydney
Tokyo (Japan)
Barcelona Berlin London Rom Prag
Trygghet Weekend:
Barcelona
Berlin
London
Rome
Prag
Kanarieöarna Kreta Kroatien Mallorca Spanska sydkusten (Costa del sol)
Trygghet “en vanlig semestervecka”:
Kanarieöarna
Kreta
Kroatien
Mallorca
Spanska sydkusten (Costa del sol)
BOKA IN MIG PÅ TRAVEL NEWS MARKET BY GREECE NU HELT GRATIS!!!!!
Australien Maldiverna Miami New Zeeland Japan
Trygghet Drömresan (Long haul):
Australien
Maldiverna
Miami
New Zeeland
Japan
Budapest Gdansk Istanbul Krakow Prag
Best Value for Money Weekend:
Budapest
Gdansk
Istanbul
Krakow
Prag
Saranda i Albanien ligger mitt emot Korfu. Bulgarien Georgien Montenegro. Foto: Ving Turkiet
Best Value for Money “en vanlig semestervecka”:
Albanien
Bulgaria
Georgien
Montenegro
Turkiet
BOKA IN MIG PÅ TRAVEL NEWS MARKET BY GREECE NU HELT GRATIS!!!!!
Bali Egypten Egypten Filippinerna Vietnam Thailand
Best Value for Money Drömresan (Long haul):
Bali
Egypten
Filippinerna
Vietnam
Thailand
BOKA IN MIG PÅ TRAVEL NEWS MARKET BY GREECE NU HELT GRATIS!!!!!
För tredje gången utser Nordens största affärstidning Travel News 2023 års destinationer i samarbete med det internationella undersökningsföretaget Nordic Bench. Utdelningen sker på Travel News Market, reseindustrins stora mässa den 10 november klockan 17:00 på Stockholm Waterfront Congress Centre.
– Vårt mål är skapa en ny norm för hur man väljer resmål. Före man väljer destination måste man förstå vad man vill med sin resa. Alla människor vill resa, men alla reser inte av samma anledning, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
Vad är viktigaste när du reser på semester? Travel News och Nordic Bench frågade över tusen svenskar över hela landet. Precis som när teknikbolaget Amadeus undersökte detta hittade vi tre kategorier: best value for money-resenären, trygghets-resenären och premium-resenären.
Den första gruppen vill ha valuta för pengarna och att det ska vara billigt på plats.
Grupp två vill veta vad hen får och vill känna sig trygg i sitt val av hotell och plats.
Den tredje gruppen är beredd att betala mer för en unik upplevelse.
Sen frågade vi var respektive grupp helst vill åka i tre kategorier: weekendresa, en vanlig semesterresa och en långresa. I varje kategori hade vi ett antal nominerade som vaskats fram tillsammans med utvalda aktörer i reseindustrin.
Hur föddes idén till den här undersökningen?
– Den föddes i en längtan att hitta destinationer som är relevanta för den moderna resenären. Istället för att bara utgå från en enda journalists tyckande vill vi bredda perspektivet och hitta nya destinationer. Men vi vill också bekräfta de resmål som redan i dag är populära. Jag tror inte att vår rankning kommer att revolutionera reseindustrin, men de kommer att ge bättre upplevelser eftersom vi utgår från människors förväntningar, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling.
Ansvarig på Nordic Bench är Jan Ogner, berätta om undersökningen?
– Undersökningen genomfördes i Nordic Benchs webbpanel under hösten via vår omnibus. När datainsamling var klar så kunde vi koppla ihop resultatet från omnibus-undersökningen med vårt verktyg för målgruppsplanering och segmenteringar ”Profiles”. Resultaten över vilka destinationer som svenskarna drömmer om att resa till är spännande i sig, men Profiles möjliggjorde också att vi kunde måla upp en levande och detaljerad bild av segmenten. Vilka är de? Hur reser de idag, Hur och var vill människor resa framöver? är frågor som undersökningen svarar på.