Annons:

Paris hoppas testa taxiflyg vid OS 2024

Europas första flygande taxiflygplats, eller vertiport, invigdes i Paris i november. Men ännu är inga plan certifierade att flyga annat än på experimentbasis. Och det brådskar: Paris hoppas kunna transportera passagerare med taxiflyg mellan flygplatserna och arenan för de olympiska sommarspelen 2024. Text: Janne Sundling

”Men konceptet har sina begränsningar. Volocity 2X har bara två säten, en för en pilot och en för en kund”

Pontoise Aerodrome i utkanten av Paris är Re.Invent Air Mobilitys testbädd för Europas första flygande taxiflygplats. Vid invigningen i november lyfte ett elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan (eVTOL) med 18 susande rotorer, flög runt och landade igen. Med lite tur ska man kunna transporterar passagerare mellan Paris internationella flygplatser och arenan för OS 2024.

Men Volocopter Volocity 2X som flögs vid ceremonin i november är certifierad att flyga bara på experimentbasis. Hela planen förlitar sig på att flygplanet uppnår full certifiering, vilket skulle göra det till det första eVTOL som är certifierat för att transportera passagerare var som helst i världen. 

Skyports, ett Storbritannien-baserat företag utvecklar projektet med Groupe ADP, operatören av Paris internationella flygplatser.

Om Paris-planerna lyckas kommer det att bli ett genombrott för en teknik som även om den har lockat till sig 13 miljarder dollar i investeringar sedan 2010, konsekvent har hamnat bakom de optimistiska tidslinjerna. Det kräver en flotta på 10 Volocity-flygplan för att skjutsa passagerare längs två rutter.

De Gaulle airport. Foto: Istockphoto

”Ekonomin är i princip omöjlig, medger Volocopters vd Dirk Hoke”

Tanken är att använda OS i Paris för att bana väg för ett permanent regionalt nätverk, som enligt en talesman för Groupe ADP borde vara fullt operativt ”mot slutet av årtiondet.” Volocopter, baserat i södra Tyskland, arbetar också med partners för att starta service i Rom och Singapore 2024 och Japan och Saudiarabien året därpå.

Alla dessa planer bygger på att framgångsrikt införa en fungerande flygtaxi i trafik. Att certifiera vilket flygplan som helst är en lång och dyr process, och eVTOL står inför en tuffare utmaning med tanke på hur de tänjer på gränserna för vad som är genomförbart med nuvarande tekniska tekniker.

Men konceptet har sina begränsningar. Volocity 2X har bara två säten, en för en pilot och en för en kund. Systemet vid Paris-OS skulle ha en total daglig kapacitet på högst några hundra passagerare per dag. Ekonomin är i princip omöjlig, medger Volocopters vd Dirk Hoke. 

– Fördelen är att vi får erfarenhet av drift medan ingen annan flyger. Vi kommer att vara ensamma på marknaden, säger han till Bloomberg.

Men även med ett förbättrat förhållande mellan pilot och passagerare vet ingen riktigt om det kommer att visa sig möjligt att driva eVTOL-tjänster lönsamt. Bland de stora frågorna är vad de verkliga driftskostnaderna kommer att bli, hur mycket buller maskinerna kommer att göra och hur mycket passagerarna är villiga att betala. Sedan är frågan om och var eVTOL-flygplan kommer att tillåtas flyga. Testen på Pontoise ska svara på några av dessa frågor.

Kommentarer är stängda.