”Det vore förödande, inte bara för den här regionen, utan också för Sveriges tillväxt om Öresund blir en flaskhals”
“Om den svenska regeringen är villig att betala för byggandet av Öresundsmetron kan vi komma igång snabbare utan att behöva kompromissa med de andra tunnelbanelinjer som vi vill utveckla i Köpenhamn”, säger Sophie Hæstorp Andersen till danska tidningen Politiken.
Dansk förhandlingstaktik, menar man på svenska sidan.
– Fehmarn Bält-förbindelsen finansieras till 95 procent av danskarna själva, endast den lilla landanslutningen i Tyskland finansieras av tyskarna. När danskarna går ut och säger att ”visst vi kan ha en Öresundsmetro, men då får ni betala för den”, är det klassisk dansk förhandlingsteknik, sa Roko Kursar (L), kommunalråd i Malmö, vid fastighetskonferensen Business Arena som arrangerades i Malmö i förra veckan.
– Vi måste också pusha för att intäkterna från Öresundsbron ska kunna återinvesteras i en ny Öresundsförbindelse som måste förklaras som en tredje våning på självaste bron. Den avlastar rälsen på bron och möjliggör för mer godstrafik.
– 2035 säger rapporter att vi kommer nå taket för kapaciteten. Det vore förödande, inte bara för den här regionen, utan också för Sveriges tillväxt om Öresund blir en flaskhals, sade han.
Från konferensens moderator fick han frågan vilket årtal en ny fast förbindelse över Öresund kan börja byggas.
– Låt oss säga runt 2030, sade Roko Kursar.
När Fehmarn Bälttunneln invigs 2029 ökar trafiken med godståg och det finns risk för att järnvägen över Öresundsbron då inte räcker till.
En Öresundsmetro halverar restiden mellan Köpenhamn och Malmö, från 40 minuter med tåg över bron till 20 minuter med metro.