Taxiförbundet har ett nytt förslag hur man ska komma till rätta med fusket. Man beräknar att minst två miljarder försvinner varje år till det som förr kallades svarttaxi. En undersökning som förbundet gjort visar att Uber och Bolt bara redovisar mindre än hälften av sina faktiska intäkter till skatteverket. Ännu mindre skattepengar kommer det från de slutna grupper på Facebook som erbjuder svarta taxiresor i de flesta städer i Sverige.
– Det kan aldrig bli sämre än det vi ser just nu. Utvecklingen vi har just nu är på väg mot en nästan helsvart marknad, säger Claudio Skubla till Travel News.
Före corona omsatte den svenska taxibranschen 22 miljarder, den siffran har nu mer än halverats. Flyg och resebyråer är den bransch som har minskat mest enligt Swedbanks kreditkortsdata. På andra plats kommer taxibranschen som minskade drygt 70 procent.
Börja med att berätta, vad är Taxiförbundet, alla Travel News läsare vet inte detta?
– Vi är svenska taxiföretagsbranschorganisation. Vi driver frågor som är bra för branschen och dess utveckling. Vi har inte arbetsgivarefrågorna utan då hänvisar vi till biltrafikens arbetsgivarorganisation inom Svenskt näringsliv – Transportföretagen. Våra medlemmar är alla stora varumärken som du ser på stan. Taxi Stockholm, Taxi Östersund, Sverigetaxi etc. Vi har 70 procent av branschen som medlemmar.
Kan man säga att ni är en lobbyorganisation?
– Ja, lobbying och kommunikation är våra två viktigaste uppdrag från medlemmarna. Vi ska jobba för en sund och hållbar bransch där konkurrensen sker på lika villkor. Taxi kan docka in i ny modern mobilitet och bidra till att utveckla kollektivtrafiken på ett bra sätt och nå regeringens och samhällets miljömål.
Hur länge har du varit här?
– Jag har varit i förbundet i snart tio år. Jag började som kommunikationschef och har varit förbundsdirektör sedan 2015.
Vad är ditt viktigaste uppdrag?
– Över tid är det vad jag sa. En sund bransch på lika villkor är de två viktigaste. En grön näring och en ny mobilitet, där man övergår från privatbilism till mer gemensamt resande.
Beskriv läget i taxibranschen 2020?
– Förfärligt. Hela branschen föll som en sten genom källaren och genom källargolvet tillsammans med flygbranschen. Enligt Swedbanks statistik över kortköp har flyget droppat ner i botten och taxi ligger strax ovanför. Övriga branscher har också droppat, speciellt inom besöksnäringen och tjänsteintensiva branscher, men inte lika mycket som taxi. Vi är mest illa däran.
Hur många konkurser har vi sett?
– Vi ser inte många konkurser i taxibranschen. Det beror på hur den är organiserad. Till att börja med så består branschen av en stor mängd småföretag. Har åkerierna anställda förare är det där de finns. Åkerierna äger fordonen. För ett år sedan fanns det 7600 sådana taxiföretag. 65 procent av alla bolag är enskilda näringsidkare. Sex av sju åkerier har högst två taxifordon. Då har du inte mycket spelrum att minska antalet fordon. Det är dom jag oroar mig för. En enskild firma kan inte gå i konkurs på samma sätt som ett aktiebolag. De hamnar i en personlig tragedi. De kommer att hamna utanför socialförvaltningens kontor så småningom. De har lånat upp pengar av släkt och vänner. De har tömt sin spargris. De har hankat sig fram. Alla lador är definitivt tomma.
Ett åkeri har en till 200 bilar.
– Ja. 65 procent är enskilda näringsidkare. Resten är handelsbolag eller aktiebolag. De i sin tur har ett transportörsavtal. De kör för de stora kända varumärkena. Företagaren väljer att köra för Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Bolt eller Uber. Det väljer man själv. Oftast kör man för något av dessa varumärken. Aktiebolagen är oftast större och har fler fordon. Det har inte varit så många konkurser som vi befarade. Men man har dragit ner på antalet fordon. Från tjugo till två fordon.
Hur ser du det?
– Genom vägtrafikregistret hos Transportstyrelsen. Vi har tappat 2500 fordon på ett år.
Av hur många?
– 18600 var det förra året i januari.
Hur ofta måste man visa att man har en taxibil?
– Man ansöker hos Transportstyrelsen. Är du hel och ren får du tillstånd, sen anmäler du antal fordon.
Vad har ni fått för stöd av regeringen?
– De har hela tiden gått ut med att det ska vara breda stöd som ska passa alla. Det passar vissa sådär och de som har höga marginaler mycket bra. Men en bransch som taxi, som har väldigt små snäva marginaler, då täcker inte stödet fullt ut dina kostnader. Så har det varit sedan taxibranschen i mars. Det har vi pekar på sedan dess, det måste till ett särskilt stöd för taxibranschen.
Vad vet vi om smittspridning i taxibilar?
– Det vet vi väldigt lite om. Folkhälsomyndigheten kom med en rapport förra året i mars där påpekades det på att taxiförare har en hög andel som har blivit smittade. Men det säger inget om de blivit smittade i taxifordonet eller om chaufförernas sociala villkor. Både taxi- och busschaufförer har varit hårt ansatta. I antal är det inte så många, men varje fall är ett fall för mycket. Men om beror det på sociala villkor eller… Taxichaufför är ett låglöneyrke med många utrikesfödda som bor i generationsboende. Frågan är om det är livssituationen i dess helhet eller om det beror på att man blivit smittad i sitt yrkesutövande.
Det finns inga bevis på att passagerare har blivit smittade i taxibilar?
– Nej. Det finns inga bevis. Vi menar att ska du resa och inte har tillgång till en egen bil så är att åka i en taxi där du sitter i baksätet med gott avstånd till föraren bättre än att du ger dig ut i den traditionella kollektivtrafiken. Där rör du dig tätt med andra människor.
”Taxi omsatte 22 miljarder 2019 och har tappat mer än hälften. 2020 var det nere i 9 miljarder.”
Vi pratar om taxis omsättning. Jag har en siffra runt 30 miljarder före corona. Stämmer den?
– Det är svårt, statistiken kring taxi är bristfällig. Alla lutar sig mot SCB och då är SNI-koden viktig, men alla möjliga företag kan dölja sig bakom detta. Men lyssnar vi på skatteverket så omsatte taxi 22 miljarder 2019 och har tappat mer än hälften. 2020 var det nere i 9 miljarder. Det är ett våldsamt tapp. Man förstår att det är många småföretagare som har det väldigt svårt.
Vad är din prognos framåt?
– Att vaccineringen ska komma i gång och livet kan kan börja starta upp igen och bli mer eller mindre som vanligt. Vi börjar röra på oss och gå ut på restaurang och gå på museum och resa igen. Det har en direkt påverka på taxi.
Jag har hittat en siffra, 18 000 chaufförer, jag kanske har läst lite slarvigt.
– Det tror jag.
Du kanske har bättre koll.
– 18712 bilar var det första januari 2019.
Hur många chaufförer finns det på dessa bilar?
– Det är också en svår siffra. I vägtrafikregistret finns antalet taxilegitimationer. De är ungefär 85 000. Många har kört taxi när de studerade eller var mellan jobb eller i början på sin karriär och sedan gått de vidare. Vi uppskattar att det fanns 35-40 000 aktiva förare för corona. Vi har inga uppgifter hur många som är verksamma just nu eftersom det är en bransch som går kräftgång. Bland de yrkesverksamma finns det anställda och de som har ett åkeri och själva kör.
Hur många större varumärken finns det?
– Det beror på vad du menar med större. I alla regioner finns det några större. Sverige taxi, TopCab, Taxi kurir, Taxi Stockholm, Taxi Göteborg, Uber och Bolt är de största. Sen finns det Taxi Umeå, Taxi Helsingborg och så vidare runt om i landet.
Men det finns inte ett taxibolag i varje kommun?
– Det var före avregleringen 1990. Då gav länsstyrelsen ett uppdrag att det skulle finnas en växel i varje kommun. Då fanns det Taxi Nacka, Lidingö och Sundbyberg och så vidare.
Det finns ett stort bolag. Cabonline, Fågelviksgruppen som de hette tidigare, behövs de fler stora bolag?
– Ja, det tycker jag. Det är bra för konkurrens, service och den tekniska utvecklingen. Det är alltid bra för konkurrensen.
De är det enda stora bolaget om vi inte räknar Uber och Bolt.
– Cabonline är stora nationellt, men i Stockholm är Taxi Stockholm större.
Men det är inget företag?
– Det är en ideell förening som samägs av åkeriföretagarna. Det är en annan affärsmodell än Cabonline. Det senare är en franchise som äger ett antal varumärken. De skriver transportörsavtal med åkerierna.
Taxiförbundet har inga åsikter om detta eller vill driva utvecklingen åt ett visst håll.
– Nej, vi kan inte peta i det. Om det ska vara stora eller små bolag eller i prissättningen är inte vår roll. Vi är för konkurrens på lika villkor. Skattefrågan har varit aktuell under många år. Före lagen om redovisningscentraler som trädde i kraft 2017 fanns det dåliga kontrollverktyg för myndigheter. Efter den lagen har de internationella bolagen vuxit fram. De erbjuder andra modeller som gör det fortsatt möjligt att undslippa att betala skatt och redovisa korrekt. Det är fortfarande den modellen vi jobbar för, att det ska bli jämlikt.
– Ja, så är det.
Hur går det till?
– Om du åker med något av dessa bolag – de internationella plattformsbolagen – Uber framför allt, men även Bolt måste du registrera ditt kreditkort i deras app för att beställa en resa. Då har du skrivit ett avtal med ett bolag i Holland. Inte med Uber i Sverige. Sen åker du med ett åkeri som lever och verkar i Sverige och har ett avtal med Uber. Då dras pengar i Holland från ditt kreditkort, en del behåller Uber. 75-80 procent går tillbaka till företagaren i Sverige eller något annat land. Det är upp till företagaren att bestämma på vilket konto pengarna ska gå in på. Här finns en transparens. Du som kund får något som ser ut som ett kvitto. Föraren får en specifikation vad han har gjort under en månad. Men det finns ingen transparens mot svenska myndigheter. Det är upp till förare och åkare att avgöra hur mycket de ska redovisa. Här finns ett lagkrav. Varje resa ska du slå på taxametern, kunden ska få ett taxameterkvitto som är motsvarigheten till kassakvittot du får på krogen. Men eftersom kunden får ett kvitto i appen bryr man sig inte om taxameterkvittot. Det skapar möjligheter för föraren att slå in hur mycket han vill i taxametern. Taxametern töms en gång i veckan till skatteverkets redovisningscentraler.
Om de inte sätter på taxametern blir det inga pengar till skatteverket.
– Precis, då ser det ut som en icke resa.
Vad kan ni göra för att kontrollera detta? Uber är inte med i Taxiförbundet.
– De är inte medlemmar, de uppfyller inte våra kvalitetsnormer och konkurrens jämlikhet. Men vi hoppas på en framtid där de på något sätt kan anpassa sig eller att samhället kan anpassa sig så att vi kan hitta varandra. Vad är viktigt att de som arbetar här är intresserad av att verka för en hållbart taxinäring.
Jag minns när reglerna skulle införas åkte jag med Uber i Malmö. Då låg de prismässigt högre än vissa andra i Malmö. Då trodde min chaufför att det skulle bli bättre med det nya systemet. Varför har det inte blivit den sanering man trodde då?
– Suck. Ytterst är det samhällsfråga. Regelverket finns. Men våra myndigheter kommer till korta. De behöver kanske mer resurser. De måste arbeta mer aktivt med taxifrågorna. Ytterst är både Skatteverket och Transportstyrelsen beroende av polisen. De är fullt sysselsatta med andra frågor och har nedprioriterat taxi. Regelverket finns, men ingen ser till att det följs.
Uber de andra kan alltså fortsätt att fuska.
– Ja, de har fritt spelrum som det ser ut idag eftersom myndigheterna inte bryr sig.
Hur stor del har de kapat åt sig, en tredjedel?
– Ingen aning. Uber och Bolt lämnar inte ut uppgifter. Vi kan bara spekulera och de vill inte jag göra.
Ni har kommit med ett nytt förslag för att lösa detta. Berätta.
– Förslaget emanerar utifrån ett betänkande som föregick den utredning som Ulf Adelsohn gjorde i början på nittiotalet. Utredningen gick igenom alla gamla kontantbranscher: hotell, frisör, restaurang, byggbranschen och taxi. Där fanns olika förslag som kassaregister som finns idag och redovisningscentral som finns för taxi. Den föregick av ett delbetänkande där Ulf Adelsohn tittade på ett alternativ. Det var en schablonskattemodell eller vad han kallade en licensavgift för taxi. Grundtanken var intressant, men han la till en del saker som krånglar till saken. Avgiften skulle betalas varje månad eller en gång per år, men man skulle ändå redovisa intäkter och betala skatt utöver avgiften. De flesta remissinstanser var skeptiska då. Men tanken är fortsatt intressant. Speciellt nu när världen har digitaliserats. Vi måste hitta ett effektivare och mer rättvist sätt att göra skatteuttag i samhället. Utifrån det hade vi en dialog med Stefan Fölster som utmynnande i att han fick ett uppdrag att titta på detta. Kunde man damma av Ulf Adelsohns gamla tanke, men göra det mycket enklare? Hans idé är att det ska vara en schablonskatt eller en licensavgift per fordon som betalas månadsvis. Avgiften betalar du för att ha ditt fordon i trafik. Det är upp till dig att köra fem eller åtta timmar eller att ha flera chaufförer anställda och köra 24 timmar.
Du tror att detta är ett bättre system. Det känns som en taxibil i Stockholm rullar mer än en taxibil i Mora.
– Ja. Men därför har Stefan pekat på ett alternativ för glesbyggden. Då skulle man kunna ha ett kilometeralternativ. Det finns också med. Rapporten är framtagen för att diskussionen ska komma igång. Förslaget är inte färdigt, det måste göras en riktig utredning initierad av regeringen.
”Överlag har det varit bristande tillsyn hela tiden.”
1990 avreglerades taxibranschen. Det känns länge sedan, samtidigt som det bara var häromdagen. Det har varit problem sedan dess. Varför har det varit en så bumpy road hela tiden?
– Överlag har det varit bristande tillsyn hela tiden. Vi har jobbat tillsammans med Skatteverket, Transportstyrelsen, polisen och länsstyrelsen på sin tid för att hitta verktyg för att förenkla tillsynsarbetet för myndigheterna. Men vi kan se idag att det inte har hjälpt. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen går före och det kommer hela tiden nya sätt att flyga under radarn. Därför måste vi ha ett enklare system. Beskattningen måste ske på ett liknande sätt för alla företag i Sverige. Istället för att det är för mycket fokus på de internationella bolagen. Det är småföretagen i Sverige som är de intressanta. Det är bilen som är den rullande butiken på hjul. Det är den som ska beskattas.
Finns det något land där detta fungerar bra?
– Alla länder har sina för- och nackdelar med sina modeller. Sverige var ett av de första länderna som avreglerades. Det var vi och Nya Zeeland. Nu har Finland och Norge avreglerats. Danmark har gjort en försiktig avreglering. I övrigt är det hårt reglerade marknader, precis som det var i Sverige före 1990.
Tror du att det någonsin kommer att fungera perfekt? Det är en svår kombination av små företag, lätt att starta företag och inte världens mest komplicerade yrke att komma in i. Kommer det inte alltid att vara så här?
– Jag tror att om man kan hitta en modell som där beskattningen blir lika finns grunden för en likvärdig konkurrens. Sedan kommer det alltid att finnas företag som är mer offensiva och utvecklar nya tjänster. De är mer duktiga på service och marknadsföring, de har mer resurser bakom sig. Men det kan aldrig bli sämre än det vi ser just nu. Utvecklingen vi har just nu är på väg mot en nästan helsvart marknad.
Det tror du?
– Det är inte bara plattformsbolagen. Utanför storstäderna har vi det vi kallar svarttaxi. Regelmässigt är det olaga taxitrafik. Privatpersoner som kör i sina privata bilar utan till taxitillstånd och taxilegitimation. De kör människor mot svart betalning. Det här har alltid funnits.
Hur hittar de varandra?
– Förr stod man och ropade taxi vid stora torget en fredag- eller lördagkväll. Det var ett gissel, men inte så allvarligt. Idag är det plattformar som Facebook och Marketplace som både erbjuder och hittar kunder och människor som är beredda att köra. Det är en affärsidé i sig. I varenda mindre stad och storstad finns det minst en Facebookgrupp som erbjuder svarttaxi. De fungerar precis som vilket taxibolag som helst. De erbjuder persontransporter fast det är illegalt.
Jag har hört om detta när jag var i Göteborg. Men hur funkar det när man beställer en bil. Det skulle ju kunna komma fem bilar. Hur funkar det?
– Det är slutna grupper. De lägger upp en notis, jag kör i kväll. Skicka en notis och så ett telefonnummer. Så gör man upp om pris och sen kör man.
Polisen gör inget åt detta eller?
– De har inte resurs för detta. Det kräver mycket kontrollverksamhet för att bevaka detta. Svart taxi måste tas på bar gärning. Kunden gör inget olagligt. Det går att höra kunden och föraren och se om historierna hänger ihop. Sen ska det vidare i kedjan: anmälan, utredning, åtal och domstol. Sen stupar det på böter oftast, även om lagen säger att det kan bli fängelse upp till ett år. Men det finns inga prejudikat. Oftast blir det dagsböter. Många av de som kör svarttaxi har inte en redovisad inkomst. Då handlar det om 20 dagsböter á 50 kronor. Det kör de in på en halv kväll.
Det blir inte uppmuntrande för polisen att lägga ner resurser på denna typ av bevakning när det är så mycket jobb för så lite resultat. De kör igen efter att de har blivit dömda. Då lägger polisen sina resurser på andra saker som ger bättre effekt tyvärr.
Vad vet vi om de som kör taxi idag? De som har licens. Det verkar vara mest män.
– Taxi har varit ett gammalt mansyrke precis som lokförare och busschaufför. Men det har luckrats upp och man har försökt rekrytera fler kvinnor. Men det finns en bild… Följer man medierapporteringen finns det enstaka fall av misshandel eller personrån, men det är mycket ovanligt. Före corona beräknade vi att det görs mellan 80-100 miljoner taxiresor på ett år. Det är ytterst, ytterst sällsynt att det händer något. Det är ett säkert yrke, det är ett roligt yrke, det är ett flexibelt yrke, du vet aldrig vart du kan ta vägen. Du kan vara i ett vackert landskap på förmiddagen och köra inne i stan på eftermiddagen. Det är fritt och flexibelt. Det borde vara intressant för fler kvinnor att köra taxi. Men det finns alltid den här oron. Det är en känsla av att du sitter ensam i bilen, du vet inte vem du har i bilen. Men de allra flesta människor är jättetrevliga.
Man får lov att filma i taxibilen? Är det kameror i alla bilar?
– Det är något som åkeriägaren väljer att installera eller inte. Säkerhetskameror får finnas. Eftersom kontanthandeln har försvunnit förekommer det ytterst få taxirån. Sedan ett antal år klassificeras taxichauffören som en tjänsteman vilket gör brottet grövre. Det är våld mot tjänsteman.
Du tjänade 1,2 miljoner 2019. Är det en rimlig ersättning?
– Det är en marknadsmässig lön. Det är styrelsen som har bestämt att jag ska ha den lönen. Du får fråga dem.
Har du gått ner i lön under pandemin?
– Nej, styrelsen har inte ansett att det har behövts.
Hur har er ekonomi drabbats här.
– Det är för tidigt att säga. Det släpar efter. Det är färre fordon, det ger mindre intäkter till förbundet förstås.
Ni har inga sparbeting än.
– Vi får hantera vår budget, men hur vill jag inte gå in på. Vi lagar efter läge.
Är det någon viktig fråga som jag har glömt?
– Egentligen inte. Men de statliga stöden har inte fungerat under krisen. Nu gick samarbetspartierna ut i går kväll och sa att nu ger vi ett direkt stöd till företag som stängs ner. Problemet är att taxibranschen inte har stängt ner och jag misstänker att den aldrig kommer att stängas ner. Men taxibranschen är beroende av andra branscher som kommer att stängas ner. Indirekt innebär detta taxibranschen stängs ner även om man inte säger det. Inte heller denna gång kommer vi att få ett stöd som är anpassat efter taxibranschen. Det blir fortsatt svårt.
Då vill jag bara önska er lycka till och tack så mycket.
– Tack så mycket.