Dag Kibsgaard-Petersen, vd sedan en vecka, säger att ”tuffa tider kräver tuffa beslut”.
”Vi är ett offensivt företag i en bransch som inte kommer att se likadan ut efter krisen. Genom att krympa ledningsgruppen minskar vi nödvändiga kostnader och blir mer effektiva. Tillsammans med ledningen och övriga medarbetare, åkare och förare har vi nu ett bra utgångsläge att ta nästa steg i Cabonlines utveckling”, fortsätter han.
På måndagen presenterar bolaget en ny koncernledning med fyra personer, där finanschefsbefattningen kommer att beklädas på interimsbasis av Petter Lindkvist. Utöver honom och vd kommer koncernledningen att bestå av vice vd samt en kundtjänstchef.
IT- och kommunikationschefsansvaret kommer således att hamna utanför koncernledningen, på andra personer än tidigare, och betecknas som stabsfunktioner.
Cabonline är Nordens största taxiföretag med 3.000 anslutna åkerier och cirka 5.700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Bland bolagets varumärken finns Taxikurir, Norgestaxi, Topcab, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4×27.
Gruppen omsätter cirka 6,5 miljarder kronor och utför enligt sitt pressmeddelande omkring 45.000 resor per dygn.
En kommentar