Det nya höghastighetsfartyget kommer på samma sätt som gruppens senaste fartyg, Megastar, kunna använda dubbla bränslen, LNG eller diesel. Fartygets totala längd kommer att vara cirka 212 meter och ha kapacitet för att transportera 2800 passagerare. Fartyget kostar cirka 250 miljoner euro och kommer att byggas på Rauma-varvet i Finland, vilket ger cirka 1500 anställningsår för varvet. Beräknad leverans av fartyget är i januari 2022.
Det nya fartyget är ytterligare ett steg för Tallink Grupp att uppnå ännu större energieffektivitet och miljövänlighet för rederiverksamheten. Det nya höghastighetsfartyget, med en bruttodräktighet på cirka 50,000 ton och en marschfart på 27 knop, kommer att använda LNG som bränsle och uppfylla alla nuvarande och framtida kända utsläppsregler.
I jämförelse med Megastar, kommer det nya fartyget att ha utökade passagerarytor med fler sittplatser, ytterligare hytter för besättningen och vara färdigt för anslutning av el från land. Fartyget utrustas även med 30 procent större LNG-tankar vilket reducerar antalet bunkringstillfällen och genom en mer avancerad fartygsdesign, kommer koldioxidutsläppen från det nya höghastighetsfartyget att minska med 10%.
Enligt kontraktet kommer 30 procent av totalkostnaden att betalas under byggnationen och resterande del efter att fartyget levererats. Tallink Grupp planerar att finansiera 70 procent av kostnaden för det nya fartyget år 2022 genom ett långsiktigt lån. Lånevillkoren kommer att ingås inom en snar framtid.
”Byggandet av Megastar och introduktionen av nästa generations fartyg på Östersjön, har förändrat vår shuttle-verksamhet mellan Helsingfors och Tallinn. Megastar har blivit väl mottaget av våra resenärer och med en ökad passagerarkomfort och över fyra miljoner transporterade passagerare, har fartyget banat väg för utveckling av vårt miljöarbete och en ökad effektivitet.
Det var därför logiskt att ett liknande fartyg skulle byggas förr eller senare för att ytterligare förbättra vår verksamhet på denna mycket viktiga rutt. Då byggnationen sker i Rauma, stöds våra två länders regionala ekonomier och vi är glada över att ha undertecknat ett kontrakt med RMC. Vi ser fram startskottet för byggnadsprocessen”, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.
“Vi är mycket stolta över att Tallink har anförtrott sig RMC för ett succéfyllt design- och konstruktionsarbete av deras nya shuttle-fartyg. Byggnationen hämtar fördelar från den existerande flottan, men kommer att överträffa i prestanda tack vare integration av den nyaste tekniken.
Detta projekt är en milstolpe och ligger i linje med RMC:s väg till ett globalt tekniskt ledarskap inom fartygsbyggnationer och placerar oss på en jämn nivå med marknadsledarna. Projektet är väldigt efterlängtat i Rauma, då det möjliggör en fortsättning på vårt samarbete med våra kollegor på Tallink, ett samarbete som tog fart i början av millenniet när M/S Romantika byggdes i Rauma som det första nybygget för Tallink Grupp”, säger Jyrki Heinimaa, VD på RMC.