Tallink Grupp har nyligen infört Global Blues Fast Refund-tjänsten för konsumenter från icke-EU-länder ombord på Tallinks höghastighetsfartyg på Tallinn-Helsingforslinjen och således blivit det första rederiet i världen att tillhandahålla denna typ av tjänst ombord på fartyg.
Global Blues Fast Refund möjliggör en återbetalning till kreditkortet eller den digitala plånboken innan passageraren ens lämnat affären. Global Blue återbetalar till kreditkortet inom två dagar eller omedelbart till kundens Alipay-konto. Tjänsten finns bland annat tillgänglig för kinesiska kunder som har Alipay-appen med både ett Alipay-konto och ett Huabei-konto. Konsumenten behöver endast validera tax free-formulären i tullen och skicka tillbaka dem till Global Blue i kuvertet där porto ingår.
Enligt Sven-Erik Veimer, chef för affärsutveckling och e-handel på Tallink Duty Free, var införandet av Fast Refund-tjänsten ombord, ett logiskt steg eftersom antalet asiatiska passagerare ökar med varje år.
”Vi letar hela tiden efter lösningar och system som underlättar för våra kunder. Vad gäller våra icke-EU-passagerare så har vi fokuserat på införandet av olika betalningslösningar ombord som de är vana vid; det gjorde vi förra året när vi införde AliPay och WeChat Pay över hela vår flotta och nu gör vi även processen för skatteåterbetalning enklare för dem,” säger Veimer.
”I samarbete med våra partners på Global Blue har vi som första företaget i världen lyckats att införa Fast Refund-tjänsten ombord på fartyg. Våra passagerare kan nu vara de första i världen att ta del av fördelarna med tjänsten när de konsumerar ombord”, avslutar Veimer.
“Digital plånbok är det mest föredragna betalningssättet bland kinesiska konsumenter. Genom Fast Refund-tjänsten ombord på Tallinks färjor hjälper vi rederiet att möta kinesiska kunders behov och erbjuder dem en smidig resa”, säger Kati Aru.
Tjänsten finns för närvarande tillgänglig för icke-EU-passagerare ombord på Tallink Grupps fartyg, Star och Megastar.