Det statliga flygplatsbolaget Swedavia driver i dag tio av landet drygt 40 flygplatser. Staten ger dessutom bidrag till beredskapsflygplatser som ska kunna betjäna samhällsnyttigt flyg samt handlar upp trafik på tolv inrikeslinjer genom allmän trafikplikt.
I dag går det inte att åka tåg till Skellefteå och därför föreslår Peter Norman att stadens flygplats snarast inlemmas i Swedavia. I nästa steg vill han att Ängelholms och Kalmars flygplatser tas över av Swedavia, medan flygvapnet får ta hand om Ronneby.
– Ängelholm och Helsingborg utgör en näringspolitiskt stark region, medan Kalmar ligger i kommunikationsmässig skugga, motiverade Peter Norman.
Han vill också att regeringen utreder om inte även Sundsvalls flygplats bör tas över av Swedavia:
– Sundsvall ligger ganska nära Stockholm och andra orter norrut, men kan bli ett nav för trafik till Finland när elflyget om några år kan trafikera kortare rutter.
Swedavias ställning stärks alltså genom att på sikt driva 13 flygplatser. Peter Norman öppnar också för en hel- eller delprivatisering av Swedavia och pekade på den goda utveckling börsnoterade Kastrup haft.
– Det skulle gå att sätta Arlanda på börsen i morgon, säger Peter Norman som i juni lämnade utredningen om Arlandas framtid.
– Men Arlanda är intäktsbasen för hela Swedavia så därför går det inte att separat privatisera flygplatsen. Jag tar inte ställning i frågan, men vill ändå lyfta möjligheten att delprivatisera Swedavia.
Peter Norman vill lägga ner några olönsamma linjer som i dag drivs under allmän trafikplikt:
– Östersund – Umeå går ibland med tomma plan. Torsby/Hagfors – Arlanda bör ersättas med allmän trafikplikt från Karlstads flygplats och kollektivtrafik till upptagningsområdet i Värmland.
Antalet kommunala flygplatser som i dag fungerar som beredskapsflygplatser vill utredaren utöka från dagens 27 till 33. Han vill också se att samtliga drivs som aktiebolag med en statlig representant i bolagsstyrelsen:
– Då kan medborgarna få bättre insyn och statens representant kan se att de statliga pengarna används rätt. Om det dessutom är en representant från Swedavia kan denne tillföra kompetens.
Alla flygplatser som får statligt stöd ska bygga upp sin infrastruktur så att flygplan kan tankas med förnybart bränsle eller el. Peter Norman tror att vi kan åka med de första elflygplanen kortare sträckor 2028. Däremot tvivlar han på att inrikesflyget återhämtar sig efter pandemin först 2030.
För att få fart på produktionen av biobränsle vill han se en statlig bränslekommission, vilket ledde till frågor om hur detta rimmar med regeringens ambition att sänka reduktionsplikten, vilket minskar industrin incitament att satsa på förnybara bränslen? På det hade infrastrukturminister Andreas Carlsson inget glasklart svar annat än att ”det ena inte utesluter det andra”.
Den årliga kostnaden för Peter Normans förslag till statligt stöd åt flygplatserna är 350 miljoner kronor, en fördubbling från innevarande års 170 miljoner.