Annons:

Premium

Visita gör tummen ner för budgeten

”Regeringen ser inte turismens och besöksnäringens betydelse för jobb och tillväxt.” Det säger Visitas näringspolitiska chef Anna Wallén om budgeten. Av: Leif Holmkvist.

Visita är också kritisk mot att ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften tas bort:

Det är extremt olyckligt att regeringen gör det dyrare att anställa unga mellan 15 och 18 år, säger Anna Wallén.

– Besöksnäringen är den bransch som har högst andel unga anställda av alla branscher och höjningen av arbetsgivaravgiften slår hårt mot besöksnäringens företag och ungdomars inträde på arbetsmarknaden.

Hon är också kritisk mot att det turismpolitiska målet om hållbar turism och konkurrenskraftig besöksnäring slopas:

– Det turismpolitiska målet är viktigt för att skapa en sammanhållen politik för turismen. Inte heller anslaget till Visit Sweden indexeras upp, basanslag har legat oförändrat sedan 2018.

Däremot ser Visita några positiva förslag i budgeten för 2024:

– Vi välkomnar satsningen på Yrkeshögskolan och förstärkningen av regional yrkesvuxutbildning. Det är också bra att etableringsjobben kommer på plats och att åtgärder vidtas för att minska regelbördan och de administrativa kostnaderna för företagen.