Annons:

Premium

“Sverige ska vara världens mest hållbara och attraktiva resmål 2030”

Linda Mannerby är ny hållbarhetschef på Visit Sweden. Här berättar hon varför hon fick jobbet, vad hon gör hela dagarna och hur är det att vara statlig tjänsteman.

Vad gör en hållbarhetschef hela dagarna?

Stor del av arbetet handlar om att driva förändring och utveckling i projektform. Arbetet innebär också att samarbeta med olika personer, aktörer, utbilda och inspirera. En viktig del är också att arbeta med strategi, sätta mål, rapportera och kommunicera. 

Varför valde Visit Sweden dig?

Min förmåga att driva och inspirera till förändring, arbeta strategiskt och operativt med affärsmässig hållbarhet, skapa förutsättningar för samverkan i kombination med mina hållbarhetskunskaper. 

Nu är du en statlig tjänsteman hur känns det?

Det känns inspirerande att kunna bidra till regeringens nya strategi om hållbar turism och växande besöksnäring med mål till 2030 om att Sverige ska vara världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation.

Vad lärde du dig på Grant Thornton Sweden?

Massor! Under åren på Grant Thornton har det hänt mycket i omvärlden och hållbarhetsfrågan har aktualiserats. Jag har lärt mig att hållbart företagande är en enorm kraft att driva omställning och att integrera hållbarhet i strategin gör det enklare att förstå hållbarhet. 

Det har också blivit tydligt för att lyckas att driva förändring behövs innovativt tänkande och nya typer av samarbeten mellan olika parter i samhället. Dessutom är Grant Thornton ett fantastiskt företag som ligger i framkant med mycket som rör medarbetare, kommunikation och gett mig massor av bra erfarenheter och verktyg kring det sociala hållbarhetsarbetet.  

Dina tre viktigaste nyckeltal när det gäller hållbarhet?

Det är nyckeltalen som bidrar till affärsmålen, som också speglar den positiva och negativa påverkan företaget har på miljö och samhälle och som driver ett företag eller organisation framåt på lång sikt. Viktiga nyckeltal är jämställdhet, personalomsättning, sjukfrånvaro som snabbt ger en bild av företagets hantering av medarbetare. För klimatpåverkan gillar jag Scope 3 för växthusgasutsläpp, det måttet ser till hela värdekedjan, är utmanande att mäta och står ofta för majoriteten av många företagets växthusgasutsläpp. För den långsiktiga ekonomiska stabiliteten är det ett relevant mått att förstå hur kunden eller andra intressenter uppfattar företaget, det vill säga det värde som skapas ett exempel på mått är kundnöjdhet.

Hållbarhet är vår tids Gud, mycket snack och lite verkstad. Eller?

Det är positivt att hållbarhet lyfts i så många sammanhang. Vi är inne i en förändring, EU har höga mål kring hållbarhet som leder till nya regelverk, intressenter ökar sina krav om hållbarhet, kapital drivs till hållbara investeringar och många företag arbetar med hållbarhet men som tar tid. Det finns också företag som vill arbeta med hållbarhet men inte riktigt vet hur. Jag uppfattar att det är många positiva saker som sker på flera ställen men det är ännu svårt att se resultatet ännu.

När går det att flyga hållbart till Sverige?

Det vore ju fantastiskt att veta det:-). Alla utsläpp behöver vara nere på nära noll innan 2050 för att nå klimatöverenskommelsen Parisavtalet. Till dess är det viktigt att uppmuntra och stötta de företag som arbetar med av utveckling av flyget eller alternativa transportsätt. För resenärer gäller det upptäcka nya sätt att ta sig hit och välja andra sätt att resa hållbart när det går.

Vem blir din chef? 

Hanna Stenholm, vice VD Visit Sweden

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?

Reseindustrin är hårt drabbad av Covid-19 och det har varit tuff för många företag. Ur en kris kommer ofta nya perspektiv och innovation som är det positiva. Det finns ju goda exempel på omställningsförmåga i Sverige till exempel som hotell som erbjuder arbetsplatser, skidorter som lockar tjänstemän som kan arbeta digitalt att kombinera arbete med skidåkning och nya samarbeten. Svenskarnas resande har det nära resandet blivit mer populärt och fler har i större utsträckning semestrat i Sverige och upptäckt nya ställen vilket är positivt.  

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Nu har jag precis bytt så det hoppas jag inte är aktuellt:-). Det som är viktigt för mig hos en arbetsgivare är att kunna bidra till utveckling och förändring, att hållbarhet är högst på agendan och är integrerad i strategin.

Reseindustrins största utmaning?

En stor utmaning är hur vi ska transportera oss hållbart. Utmaningen är också för företag inom reseindustrin att hitta nya affärsmodeller, arbeta mer långsiktigt och utvecklas med hänsyn till omvärlden för att rusta sig för förändring och nya kriser, miljö och samhälle för att kunna finnas kvar och säkra att destinationer är attraktiva att besöka även i framtiden.

Namn: Linda Mannerby

Titel: Hållbarhetschef

Familj: Man, två barn & hund 

Bor: Älta, Nacka

Senaste resa: Träningsresa, Gysingebruk i Sandviks kommun

Din favorit-KPI: Gillar rätt KPI:er 

Favorithotell: Det finns så många härliga hotell men senast var jag på Ellery hotell på Lidingö som jag tyckte var fantastiskt 

Favoritfärjebolag: Gotlandsfärjan 

Favoritreseapp: SJ och appen Omio för boka tågresor till Europa

Flygbolag som jag åker helst med: Gillar innovativa företag med hållbarhetsfokus, BRA är det flygbolag som gjort mest intryck på mig i sin kommunikation om hållbarhet och hur de arbetar sedan vet jag att de erbjuder hälsosam mat till sina resenärer och säkra rapporter på Co2-utsläpp till affärsresenärer.

Favoritdestination: Ramundberget 

Min drömresa: Costa Rica – vacker plats de värnar om natur och miljö och arbetar med hållbarhet Detta vet vi inte om dig: Jag har dansat flamenco