Den svenska regeringens investering på 104,6 miljoner kronor i Visit Swedens marknadsföringsinsatser har gett betydande genomslag. Under året har synligheten i internationella medier, särskilt tv, bidragit till ett markant ökat PR-värde. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vi ser ett fortsatt starkt intresse för Sverige, och våra satsningar ger tydliga resultat. Turismens betydelse för lokalsamhällen, arbetstillfällen och infrastruktur är ovärderlig, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden i en skriftlig kommentar.
Internationell turism och digital sökning i uppåtgång
Antalet utländska gästnätter i Sverige ökade med 2 procent under 2024, vilket innebar en total på 69 miljoner gästnätter. De största ökningarna noterades från Tyskland, Danmark, Norge, USA och Kina. Samtidigt steg antalet sökningar på Sverige som resmål på Google med 6,7 procent, motsvarande 12,7 miljoner sökningar.
Ekonomiska resultat och framtida satsningar
Visit Swedens omsättning för 2024 uppgick till 123,4 miljoner kronor, med ett resultat på minus 2,48 miljoner kronor och en rörelsemarginal på minus 2,8 procent. Soliditeten ligger på 44,8 procent, vilket är i linje med strategin att prioritera räckvidd och frekvens för att stärka Sveriges internationella position.
– Tack vare den svenska besöksnäringens insatser har vi nått fantastiska resultat. Vår strategi är att fortsätta attrahera rätt målgrupp och sätta Sverige på den globala turismkartan, säger Susanne Andersson.