“Vi saknar fortfarande 20 procent av de internationella gästerna från före pandemin”
Ett tiotal företrädare för besöksnäringen i Stockholmsregionen frågades ut på scenen av Travel News chefredaktör Viggo Cavling. Blicken var riktad framåt och osäkerheten stor:
– Uppgången efter pandemin har dämpats och alla håller andan, sade Visit Stockholms vd Caroline Strand. Vi saknar fortfarande 20 procent av de internationella gästerna från före pandemin. Nu gäller det att vi vågar vara innovativa.
”Den fråga jag oftast får är: ’Hur står det till i Sverige?’ De har hört om Natoansökan, koranbränningar, terrorism och skjutningar. Investerarna tvekar och det ger ringar på vattnet. Därför är det oerhört viktigt att fokusera på varumärket Sverige”
Men kritik riktades mot politiken, både lokalt och på riksplanet. Strömmas vd Patric Sjöberg pekade på att Visit Sweden fick 104 miljoner av regeringen och jämförde med våra nordiska grannländer som satsar dubbel eller mer på att locka besökare:
– Vi inom näringen måste synas mer och skicka varningssignaler till politikerna. Tillsammans kan vi påverka dem.
Han pekade också på att Stockholms stad lämnat Connect Sweden, en grupp branschintressenter som jobbar för att utveckla Arlanda.
– Staden borde vara med i Connect Sweden. Jag är orolig över direktflygen till Arlanda som betyder mycket för besöksnäringen.
Caroline Strand, som arbetar åt staden, invände:
– Vi har världens mest hållbara flygplats, men det är komplext med miljöfrågorna. Och det har gått fort efter maktskiftet.
Christer Fogelmarck, vd på Parks & Resorts som driver Gröna Lund, instämde:
– Om staden jobbar för bättre infrastruktur kan vi utvecklas snabbare. 2027 ska vi öppna det utbyggda Gröna Lund, trots de protester som varit. Vi har en lagakraftvunnen detaljplan.
Skistars försäljningschef Mathias Lindström, vill fortsätta utveckla Hammarbybacken och anläggningarna i fjällen mot mer sommarturism:
– Tillståndsprocesserna borde kunna förenklas så att det blir lättare att investera.
Mest oroad var Leif West, vd för investmentbolaget Gelba, just återkommen från en internationell rundresa till investerare:
– Den fråga jag oftast får är: ”Hur står det till i Sverige?” De har hört om Natoansökan, koranbränningar, terrorism och skjutningar. Investerarna tvekar och det ger ringar på vattnet. Därför är det oerhört viktigt att fokusera på varumärket Sverige.
Oro och osäkerhet i besöksbranschen alltså, men också mycket kreativitet och nya idéer. Erika Charbonnel, vd för det nya Paradox Museum är ett bra exempel:
– Vi har ett 70-tal illusioner där besökarna har fantastiskt kul. Vi har haft 289 320 besökare sedan vi öppnade och enbart arbetat med digital marknadsföring.
Hotellegendaren Pelle Lydmar instämde och berättade om sina musikaftnar som fyllde hotellet efter några filmsnuttar på nätet:
– Utnyttja den digitala motorn, uppmanade han de 220 åhörarna. Tillåt mer och våga fler nya idéer. För om ni vill ha pengar måste ni komma med en idé som politikerna kan tända på, inte bara begära mer till det som varit hittills.
Till sist fick paneldeltagarna lämna var sin önskan för framtiden: Internationell flygplats, bättre kommunikationer i regionen, mer cykelbanor, en ny Djurgårdsbro, flera stora evenemang och mer samarbete inom besöksnäringen ham