Annons:

Premium

Veckans rookie: Jonathan Blom – “Resor är det bästa som finns”

Jonathan Blom är ny kommunikatör på Nordic Choice i huvudkontoret i Solna. Han pratar med Petter Stordalen varje dag och hänger på Instagram minst lika ofta. Han brinner för data och hans viktigaste nyckeltal de man satte upp före projektets start. Vad gör du om fem år? - Haha, jag vet knappt vad jag ska göra om en vecka. Förhoppningsvis kan jag fortsätta jobba med roliga och utmanande kommunikationsprojekt inom reseindustrin.

Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel lär vara projektledare och kommunikatör på Nordic Choice Hotels. Vad gör du hela dagarna? 

Tack! Än så länge håller jag på att bli varm i kläderna och lära känna företaget och alla nya kollegor. I min roll kommer jag jobba med PR, hotellöppningar, hållbarhetskommunikation och några event – bland annat Vinterkonferensen och Almedalen. 

Din chef är Kenneth Hultgren, varför valde han dig? 

Jag hoppas det var för att han tyckte vi skulle bli ett bra team! Jag tror vi kompletterar varandra bra med olika bakgrund och erfarenhet. Förhoppningsvis kan jag komma in med ett nytt perspektiv i våra projekt och hjälpa till att driva vår kommunikation framåt. 

Hur ofta pratar ni om Petter Stordalen? 

Det är faktiskt ganska ofta, minst 1 gång om dagen. 

Är TikTok det bästa som hänt internet sedan world wide web? 

Haha nej det skulle jag inte säga. Efter att ha jobbat ett par år i ett företag som hanterar data så har jag blivit mer restriktiv med vilka appar jag använder privat. TikTok faller under den kategorin. 

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid? 

Titt som tätt, enbart i researchsyfte förstås!

Vad lärde du dig på Dun & Bradstreet? 

Framförallt hur otroligt roligt det faktiskt är med data! Du kan verkligen förstärka en story, lära känna dina kunder eller hitta helt nya målgrupper för dina produkter med hjälp av data. Jag jobbade också med kommunikation inom M&A, internkommunikation, omorganiseringar och PR. 

Ditt viktigaste nyckeltal som kommunikatör? (Motivera gärna ditt svar.) 

I vår digitala värld finns det såklart otroligt mycket data – antal artiklar, opening rate på pressmeddelanden eller besök på hemsidan för att nämna några. Så det viktigaste nyckeltalet är det som ger oss en bild av ifall projektet blivit lyckat eller inte, utifrån de KPI’er vi satt upp från början. Men det absolut viktigaste av allt är att faktiskt mäta och följa upp projekten. 

Varför har du sökt dig till reseindustrin? 

Det var flera saker – utifrån hade jag en bild av Nordic Choice Hotels som ett företag med stark kultur och starkt varumärke. Besöksnäringen och reseindustrin är också en väldigt spännande bransch, en av de största i världen som bidrar med hållbar utveckling och tusentals jobb för unga varje år. Just nu är vi inne i en intressant fas när samhället och branschen börjar återhämta sig från pandemin och det ska bli spännande att vara med på den resan. Dessutom är resor såklart något jag på ett personligt plan tycker är det bästa som finns! 

Hur länge tänker du stanna? 

Så länge jag har kul och utvecklas kan jag vara kvar hur länge som helst. 

Vad gör du om fem år? 

Haha, jag vet knappt vad jag ska göra om en vecka. Förhoppningsvis kan jag fortsätta jobba med roliga och utmanande kommunikationsprojekt inom reseindustrin. 

Reseindustrins största utmaning? 

Jag tror en av de största utmaningarna i framtiden kommer vara hållbarhetsfrågan. Gästerna kommer ställa högre krav på att företag tar ansvar för sitt miljöarbete och för oss kommer det bli ännu viktigare att kommunicera kring vårt hållbarhetsarbete. Redan innan pandemin vann det nära resandet inom landet marknadsandelar på bekostnad av mer exotiska resmål, vilket även efter pandemin möjliggör för oss på Nordic Choice Hotels och andra aktörer inom branschen att fortsätta hitta nya möjligheter att erbjuda våra gäster. 

Namn: Jonathan Blom

Titel: Kommunikationsrådgivare 

Familj: Sambo Fredrik och sonen Isak 4 år

Ålder: 31 år 

Bor: Nacka

Senaste resa: En veckas charter med Ving på Rhodos

Favorithotell: Jag är nog partisk – At Six

Favoritfärjebolag: Hurtigrutten 

Favoritreseapp:  Google Maps 

Favoritapp: Instagram 

Flygbolag som jag åker helst med: Sunclass Airlines

Favoritdestination: London och Köpenhamn på delad förstaplats

Min drömresa: Svalbard

Detta vet vi inte om dig: Älskar att tävla men är riktigt dålig på musikquizVem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris: Till alla aktörer, små som stora, som tvingats ställa om och hitta nya affärsmöjligheter under pandemin. Förhoppningsvis har många hittat nya möjligheter som de kan fortsätta utveckla även efter pandemin.