Annons:

Premium

“En bra vakt ska vara kramig”

Travel News fortsätter att lyfta fram talang i reseindustrin. Idag presenterar vi Veckans Rookie: Fredrik Elfgren, direktör på Clarion Hotel Amaranten & Comfort Hotel Xpress Stockholm Central. Han har ett förflutet som ordningsvakt. En bra sådan ska vara en social människokännare. Men han trivs bättre som hotelldirektör i reseindustrin. - Här finns världens trevligaste människor. Kollegor som är ett under av hjälpsamhet, galenskap och sjukt mycket jävlar anamma. Dessutom gäster som för en tid lämnar hem och vardag och som vi får ta hand om. Oslagbar bransch!

Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel på Linkedin är VD Clarion Hotel Amaranten & Comfort Hotel Xpress Stockholm Central. Vad gör du hela dagarna?

– Även ifall jag tidigare arbetat inom Clarion Hotel så är Amaranten en ny arbetsplats för mig. Just nu lägger jag det mesta av min tid på att lära känna kollegorna, hotellet och gästerna. Amaranten är ju en stockholmsklassiker och det känns otroligt roligt att ha fått förtroendet att ansvara för utveckla det vidare. I väntan på avlösning på Comfort Xpress så har jag också ansvaret för det hotellet. En helt annan typ av hotell. Okänt för många stockholmare men oerhört populärt för de som besöker stan och som vill ha bästa läget men till lägsta möjliga pris.

Du har två hotell. Hur fördelar du din tid?

– Utifrån behov är väl det korta svaret. Båda hotellen har erfaren och bra personal vilket är och har varit en otrolig tillgång i virustider och när tiden för rookien Elfgren inte riktigt räcker till.

Varför ska man bo på Amaranten när det är mer centralt och billigare på Comfort Hotel Xpress Stockholm Central?

– Det beror på vem du är och vad du värdesätter. Xpress är fantastiskt ifall du vill ha en bas i centrala Stockholm där du sover enkelt och billigt men väljer att lägga dina pengar på konserter, uteliv, barer och restauranger. Amaranten är ett fullservicehotell där du betalar mer för att bo och där du gärna spenderar mycket tid där du också får ett större utbud på hotellet. Du är bara en hissresa ifrån restaurangen, baren eller att få skjortan tvättad och struken, men Amaranten ligger bra på Kungsholmen men även väldigt centralt i Stockholm.

Vasagatan är den gata som fått mest stryk av alla under pandemin. Hur mår ni egentligen?

– Det är lite som när man lämnar sängen efter några dagar av influensa. Man är sjukt glad och redo att börja leva igen men benen är darriga. Sommaren och hösten var bra. Gästerna började komma tillbaka igen och samhället öppnade upp. Vi hoppas nu att de ökade smittotalen är tillfälliga och faller tillbaka igen med släppta restriktioner.

Samtidigt är det byggkaos. När blir det klart på Vasagatan?

– Jag säger som högste chefen (Petter): allt som inte utvecklas förvittrar och dör. Vi ska vara glada över byggkaos och se det som utveckling. En levande storstad ska aldrig sluta byggas. Den dag det är toklugnt och vi inte ser grävmaskiner och byggkranar är den dag som jag på allvar blir orolig.

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

– För sällan skulle jag vilja säga. Det är en viktig kanal för oss där vi möter gäster och personal och får frågor och omdömen. Viktigt att Instagram är med oss på samma sätt som mailen och mobilen.

Du jobbade tidigare på Thomas Cook, vad lärde du dig där?

– Både under min tid på Ving och som safariguide i Kenya och nu inom hotellbranschen så är väl den stora insikten att människor är olika och behoven olika och att vi som arbetar i branschen har en central uppgift och det är inte bara att visa safariresenären ett lejon utan också det oväntade. Det är det oväntade som gör resan och dröjer sig kvar i minnet.

Sist på ditt CV står väktare. Hur ska en sådan vara för att undvika bråk?

– Vore det inte pandemitider så skulle jag säga ”Kramig”. Man ska vara en människokännare och man ska vara social. Taskig attityd ska lämnas hemma. Kramar framför Attityd helt klart!

Varför har du sökt dig till reseindustrin?

– Därför att det är där världens trevligaste människor finns. Kollegor som är ett under av hjälpsamhet, galenskap och sjukt mycket jävlar anamma. Dessutom gäster som för en tid lämnar hem och vardag och som vi får ta hand om. Oslagbar bransch!

Hur länge tänker du stanna?

– Jag har inga planer att checka ut än på länge. Alltmedan jag har chefer som tycker att jag gör ett bra jobb, gäster som trivs med mig och att jag känner att jag har kul på jobbet och gör skillnad så stannar jag.

Vad gör du om tio år?

– Ingen aning, men troligt är nog att jag är kvar i branschen. Förhoppningsvis har jag då som nu en chef som utmanar mig och driver mig framåt och ser till så att jag utvecklas och har kul.

Reseindustrins största utmaning?

– Det handlar väl om hur vi fortsätter ta ansvar för klimatsmart leverne och att vi inte bara tvingas till åtgärder utan faktiskt går före och leder omställningen. Är det nåt jag inte tror på så är det stängda gränser, minskat resande och att Staycation slår ut Vacation.

Namn: Fredrik Elfgren

Titel: VD

Familj: Fru Tova och dotter Elli på tre år

Ålder: 37

Bor: Värmdö, Stockholm

Senaste resa: Italien innan pandemin, närtid får jag nog svara Ica Maxi

Favorithotell: Italienska vingårdar

Favoritreseapp: Ving

Favoritapp: Instagram

Flygbolag som jag åker helst med: Sunclass Airlines

Favoritdestination: Toscana

Vem vill du ge ett Wilhelmina Skogh-pris: Mitt gamla team på Comfort Hotel Västerås. Ett grymt gäng som på kort tid och i hård konkurrens lyckades skapa ett fantastiskt hotell.