Grattis du är veckans rookie i Travel News. Din titel på Linkedin är General Manager at Clarion Collection Hotel Packhuset i Kalmar.
Vad gör du hela dagarna?
Precis som du säger så hittar du mig på Packhuset i Kalmar tillsammans med mina kollegor. Just nu håller vi på att bygga ut och renovera så det är mycket med just de delarna nu. Vi bygger 24 nya rum, ny lobby & reception, gym, bastu och en ny bryggbalkong. Börjar redan längta efter sommaren då allt ska stå klart.
Snart ska du få konkurrens av ett nytt Nordic Choice hotell, hur känns det?
Det känns bra att få ett systerhotell i stan som vi kan jobba tillsammans med och komplettera varandra.
Hur många hotellrum kan Kalmar svälja under lågsäsong?
Betydligt fler än idag. Potentialen i den här staden är enorm. Kanske Sverige mysigaste innerstad, bra restauranger, närheten till Öland och Glasriket och dessutom förutsättningar att locka betydligt fler möten, event och konferenser än vad man gör idag.
Vi har nyligen startat en Convention Bureau i Kalmar vars möjligheter ökar nu när vi får en fler rum i staden. Nu kan vi kämpa för att få in de större arrangemangen och på så sätt sätta Kalmar på kartan året runt och inte bara på sommaren.
Varför ska man åka till Kalmar?
Kalmar är en fantastisk destination. Här finns mycket att uppleva både i staden och utanför. Lägg där till Öland som man också måste uppleva när man är här nere.
Ditt viktigaste nyckeltal som chef? (Motivera gärna ditt svar.)
eNPS – Personalnöjdhet & NPS – Gästnöjdhet. Är dessa två nyckeltalen i balans så kommer alla andra nyckeltal bli betydligt enklare att jobba med.
Du jobbade tidigare på Ronneby Brunn, vad lärde du dig där?
På Ronneby Brunn jobbade jag på marknadsavdelningen. Ronneby Brunn som är en av sydöstra Sveriges största resort-anläggningar lärde mig mycket. Dels hur man jobbade på marknadssidan, men även alla andra delar av hotellet såsom konferens, restaurang och event. Men innan CC Packhuset var jag även uppe och startade ett hotell i Jönköping som jag sen driftade under tre år. En rolig utmaning där jag lärde mig enormt mycket.
Och du har också varit nattklubbschef. Berätta mer.
Jag och en kompis startade upp en nattklubb tillsammans i Kristianstad som vi drev under fyra år. Började som en rolig grej då han var bartender och jag jobbade med marknadsföring. Där var väl här jag fick in min fot i hotell & restaurangbranschen och fastnade direkt för den.
Varför har du sökt dig till reseindustrin?
Det är en rolig bransch där ingen dag är den andra lik. Det är nya utmaningar och ständig utveckling. Man träffar nya glada gäster varje dag som inspirerar mig.
Hur länge tänker du stanna?
Jag trivs väldigt bra inom reseindustrin så jag har inga planer på att lämna den inom den kommande tiden.
Reseindustrins största utmaning?
I dagsläget är det samma utmaning för hela branschen, personalbrist. Det är något vi ofta lyfter och alla försöker jobba tillsammans med för att lösa. I Kalmar har vi en god dialog med kommunen och näringslivet för att kunna hitta lösningar. Hela pandemin har varit en utmaning för branschen men nu känns det som att det går på rätt håll.
Namn: André Åberg
Titel: General Manager
Familj: Sambon Josefine, sonen Vince & hunden Ari
Ålder: 35
Bor: Trummenäs, Karlskrona
Senaste resa: Dubai
Favorithotell: Varit på många fina och roliga hotell, men om jag tvingas välja så skulle jag vilja lyfta Villa Copenhagen.
Favoritfärjebolag: Varit dålig på länge resor men hört att Viking Line ska vara bra.
Favoritreseapp: Tripadvisor
Favoritapp: Google Kalender, hur klarade man sig innan?
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Öland
Min drömresa: Maldiverna
Detta vet vi inte om dig: Jag startade upp hotellet i Jönköping från grunden på två veckor.. Inte optimalt, men det funkade.
Vem vill du ge ett Wilhelmina Skoghpris: Stufvenäs Gästgiveri, för den satsningen på spa och hotell som man har genomfört mitt under pandemin och som satt guldkant på produkten.