Annons:

Premium

Visit Sweden varnar: “turisterna åker till våra grannländer”

Visit Swedens marknadsföring når enligt egen uppgift flera miljarder människor. Men turisterna väljer ändå Sveriges grannländer i större utsträckning. Bilden av Sverige i utländsk media det senaste året är sämre tillgänglighet för internationella besökare.

”Det går trögare för turistsverige än man kanske tror”

När nu den senaste gästnattsstatistiken för Sverige från Tillväxtverket är på plats gör olika aktörer egna analyser. Det går bättre på vissa håll i landet, för vissa platser och städer vissa tider – och mindre bra för andra.

Statens marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, Visit Sweden, har också kikat på statistiken, samt gjort egna efterforskningar för att bilda sig en bättre uppfattning om läget, för sin planering av kommande marknadsföringsinsatser.

– Det går trögare för turistsverige än man kanske tror, men vi ser till exempel att intresset för svensk mat och svenska måltidsupplevelser är superhett, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.

Det internationella och reserelaterade Googlesökandet om Sverige har ökat 117 procent kvartal ett år 2024 jämfört med kvartal ett år 2023. Googlesökningar om Sverige generellt har ökat med 8 procent 2023 jämfört med 2022 och jämför man med 2019 är ökningen 39 procent.

Under 2023 nådde Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål cirka 2,7 miljarder människor (brutto). Efter den senaste kampanjen om resmålet Sverige från Visit Sweden sa 89 procent i en undersökning att de är mer intresserade av att besöka Sverige än innan.

Marknadsföringen av turistlandet Sverige bidrar därmed starkt till att stärka bilden av Sverige internationellt. Sveriges besöksnäring är ett allt viktigare skyltfönster för Sverige, samtidigt som besöksnäringen stärker den lokala samhällsutvecklingen.

Grafen nedan visar internationell utveckling av turismrelaterat googlande om Sverige. Dvs rensat från negativa, icke-turistrelaterade händelser som tex koranbränningar, utdragen natoprocess, gängvåld, bombdåd, terrorhot och så vidare.

Turismen till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. När de nordiska ländernas gästnattsstatistik nu jämförs i en ny och unik sammanställning av Visit Sweden, blir det tydligt att Sveriges återhämtning går sämre än de nordiska grannländerna Danmarks och Norges.

– Det är sant att turismen från utlandet till Sverige ökar något sedan 2022 och Sverige är tillbaka på ungefär samma nivå som 2019, men lyfter man blicken något och jämför med våra nordiska grannländer ser det inte lika roligt ut, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

Möjlighet att flyga till Sveriges största och viktigaste nav för internationell turism till hela Sverige, Arlanda, låg år 2023 på ca 75-procents nivå av 2019-års kapacitet (antal flyglinjer och avgångar) enligt en sammanställning som Swedavia och Visit Sweden tagit fram.