Vi ses vid duons stambord på restaurang Atriet mellan Hötorgsskrapa 3 och 4. Det är här planerna på ett nytt stort besöksmål i Stockholm tar form. Restaurangen kommer att ingå i det nya konceptet som har namnet N.AO.M. Var museet börjar och restaurangen slutar går inte att avgöra i nuläget. Men för att besöka det senare måste man betala knappt 200 kronor. Mellan 10 och 16 utställningar räknar pappa och dotter Broman med att visa under ett år.
Det blir ingen genrelåsning som på Janne Bromans förra museum Fotografiska utan en mix av video, måleri, skulptur, installationer och förstås fotografier.
Restaurangen kommer att ha 180 sittplatser inklusive två privat matsalar när verksamheten ska öppna i sommar. Exakt när detta ska öppna vill de två grundarna inte precisera, men troligen några veckor före midsommar. Den totala ytan för N.AO.M blir runt 3000 kvadratmeter, varav knappt hälften blir utställningsyta.
Någon samarbete med Fotografiska är inte på agendan. Fotografiskas nya tyska huvudägare Yoram Roth och grundaren Janne Broman hade olika åsikter om hur verksamheten vid Stadsgårdshamnen drivs. Det slutade i skilsmässa för tre år sedan. Idag är Fotografiska en kedja med enheter i Stockholm, Tallinn, New York, Shanghai och Berlin.
– Det är ett avslutat kapitel. De gör något helt annat än det vi vill göra, säger Janne Broman. N.AO.M är tänkt att bli en mötesplats i Stockholm där nutid och framtid ska diskuteras och analyseras med stöd av det som visas i lokalen.
– Fotografiska idag är ett slags Soho House förklätt med en biljett. Men jag var där häromdagen och hade en fin upplevelse. Lokalerna är fantastiska, liksom läget, säger Janne Broman
Tillbaka till N.AO.M. I källaren i samma komplex (alltså under Hötorgsskraporna) driver Janne Broman redan Paradox museet. Verksamheten har blivit en stor succé. Förra året lockade man 270 000 besökare och fick förstapris på Travel News Business Forum i Stockholm i kategorin: årets nya turistmotor. Men den verksamheten ska inte slås ihop med N.AO.M.
– Vi håller på att rekrytera en ny chef efter Erika Charbonnel som är ny chef på Tekniska museets Wisedome. Det blir klart i dagarna, lovar Janne Broman.
Vi går en tur i det som ska bli N.AO.M. Idag är det en stor byggarbetsplats.
Majoriteten av museet huserar en trappa ner i det som förr var en del av Hötorgsgaraget. En stor trappa kommer att leda neråt och på den kan man även sitta och ta del av performance, föredrag och konserter. (Att trappan är en den stora mötesplatsen är en ny trend i mötes- och eventbranschen.)
Ett gäng kända profiler är delägare i den nya satsningen, bland annat Klarnagrundaren Niklas Adalberth, Muminbolaget Moomin Characters och flera i familjen af Jochnick, arvtagare i kosmetikajätten Oriflame. (Se hela listan sist i artikeln.)
– De gör det för att de vill vara med och bidra till staden och utvecklingen. Men förstås också för att de tror på affärsidén. Vi har budgeterat med 485 000 betalande besökare om fem år. Det måste finnas en ekonomisk bärighet, säger Janne Broman.
Hyresvärden är statliga pensionsförvaltaren Vasakronan som tillsammans med lika statliga AMF Fastigheter har satsat många miljarder på att förvandla Stockholms betong-city till något annat än en vindpinad plats för shopping.
– De vill att city ska vara en plats där människor vill vara alla dagar i veckan. Då räcker det inte med retail, säger Angelica Broman.
Omvandlingen har lyckats bra på Brunkebergstorg och Malmskillnadsgatan som ligger en våning över Sergels torg och Hötorgscity. Men ännu återstår en hel del innan den nedre delen av betongstaden är en varm mötesplats 24/7. En ny attraktion som inte har lyfts är tv-spels-meckat Space. Yngre gamers föredrar att sitta hemma när de spelar framför att åka in till plattan. Space håller nu på att styra om verksamheten, exakt vad som är på g lovar Travel News att återkomma till inom kort.
Det är uppenbart att Janne och Angelica inte vill diskutera sina grannar. Samarbetet mellan pappa och dotter verkar dock funka fint.
– Det går över förväntan, säger bägge när jag frågar. De jobbade tillsammans redan på Fotografiska och har nu gjort det i snart 14 år.
– Vi har nästan inga meningsskiljaktigheter, säger Angelica.
Hur ska det nya museet då locka en publik? Ja, inte är det med kända namn. Enligt Janne och Angelica Broman är det ytterst få konstnärer som har en stor egen publik. De nämner den amerikanska fotografen Annie Leibovitz och säger att det finns tio till på hennes nivå. Det handlar om att bygga ett sammanhang där konstnärer kan verka och få publik. Ett bra exempel är fotografen Nick Brandt som gjorde stor succé på Fotografiska 2011.
– Alla vet att det är han som fotograferar elefanter i Afrika, men vad vet människor mer egentligen? Inte mycket, säger Angelica Broman.
Fotografiska blev ett utflyktsmål, N.AO.M vill bli något annat. Det ska vara enkelt att titta förbi, inte ett projekt att se en utställning.
– Det är max 500 meter att gå om du är i stan. Det tar bara tio minuter att komma hit från Östermalm eller Vasastan. Vi ska vara tillgängliga för alla och alltid öppna för spontanbesök , lovar Janne Broman och Angelica nickar instämmande.
Kända delägare i Spirit of Adventure AB som ska driva N.AO.M.
Enligt Eivora är bolaget en publik och digital mötesplats dedikerad till porträttering av personer som uppnått en dröm. Bolaget bedriver utställningsverksamhet, har utbildningar, driver restaurang och cafe, har eventverksamhet samt förvärvar material (såväl objekt, som foto och video). Bolaget bedriver även försäljning av foto, video och objekt kopplade till drömuppfyllelse och äventyr.
Janne och Angelica Broman via Creative Progress i Nacka AB
Gunnar Haglund (tidigare Ahlsell Group), via Skarvhagen Förvaltning,
Niklas Adalberth, medgrundare till Klarna.
Micael Dahlén, professor Handelshögskolan.
Fredrik Erixon via Drive Action Marketing,
Moomin Characters, familjebolaget som sköter rättigheterna till Muminfigurerna, skapade av Tove Jansson.
Maria Rankka, entreprenör och tidigare vd för Stockholms Handelskammare.
Patrik af Jochnick, Anna af Jochnick och Sebastian af Jochnick
arvtagare till kosmetikajätten Oriflame.
Margareta Steinsvik via Bulls Holding AB.
Richard Leckne via bolaget Whisky Tango Foxtrot
Charles Sundin via Narenda förvaltning.
Khaled Almheiri via KAM Investments LLC.