Annons:

Premium

Kunglig konst för mörkade miljoner

Prinsessan Estelles kulturstiftelse beställer skulpturer för miljoner betalda av landets rikaste. Men ekonomin är ett mörker: ”Vi går inte ut med det”, säger kommunikatören Katarina Jansdottir. Av: Leif Holmkvist.

”I år var det EQT:s Conni Jonsson som stod för fiolerna när prins Daniel invigde Guiseppe Penones verk”

I Alex & Sigges podd berättade Alex Schulman nyligen om hur fint folk som i likhet med honom satt sina barn i privatskolan Campus Manilla ihop med de kungliga barnen.

– De skjutsar barnen varje dag så att skolan tvingats bygga extra parkeringsplatser, kommer parvis och uppklädda, följer barnen in och dröjer sig kvar på skolgården.

Alex Schulman antar att de söker en chans att få träffa kungligheter och säger sig äcklad av beteendet.

Skolan ligger på Djurgården som är ett av Stockholms främsta turistmål. 15 miljoner besökare lär passera bron eller ta färjorna varje år, de flesta för att gå på Gröna Lund eller besöka Skansen.

Charlotte Gyllenhammar – Osagd/Untold-

Men nu har de rika på Östermalm fått ännu en chans att sola sig i kunglig glans. Alla som ser sig om på ön har säkert lagt märke till de fem stora skulpturer som dykt upp i grönskan på senare år. De har satts dit av prinsessan Estelles kulturstiftelse och betalats av rika donatorer.

Den som blir nyfiken på stiftelsen kan vända sig till Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Adressen är Kungliga slottet och prins Daniel sitter i styrelsen. Så här beskrivs syftet:

”Stiftelsen skall vara allmännyttig och främja kulturverksamhet i Sverige. Stiftelsens syften kan tillgodoses genom bidrag till andra organisationer eller genom egen verksamhet. Stiftelsen kan i framtiden i viss utsträckning verka för att stiftelsen tillförs ytterligare kapital, för att därmed utöka möjligheterna att fullfölja ändamålet.”

Och det är ungefär allt vi får veta. Stiftelsen är ingen myndighet och har därför ingen skyldighet att lämna ut handlingar. Att lägga en verksamhet under en stiftelse är ett klassiskt sätt att undgå insyn och påminner, åtminstone i det avseendet, om skatteparadisens ”truster”.

Giuseppe Penone and his work ”The Inner Flow of Life” Photo: Örjan Furberg

Lite mer får vi veta på stiftelsens hemsida. De som satsat grundkapitalet genom ”generösa gåvor som möjliggjort stiftelsens existens” är en rad kända och synnerligen förmögna personer:

Carl-Henric Svanberg, Cristina Stenbeck, Harald Mix, Erik Selin, Robert Andreen, Sam Bonnier, Daniel Ek, Martin Lorentzon, Fabian Hielte, Fredrik Svensson, Katarina Martinsson, Kristoffer Melinder, Per Josefsson, Svante Paulsson och en grundare som vill vara anonym.

De har tillsammans satsat ett betydande stiftarkapital, en av de ovannämnda betalade enligt Travel News källor in 20 miljoner kronor. Hur stiftelsekapitalet placerats eller används får vi inte veta. Endast tillsynsmyndigheten Länsstyrelsen har rätt att granska boksluten. Däremot gröps kapitalet inte i ur av de årliga inköpen av konst.

– Nej, varje specifikt verk har en donator, förklarar stiftelsens kommunikatör Katarina Jansdottir.

I år var det EQT:s Conni Jonsson som stod för fiolerna när prins Daniel invigde Guiseppe Penones verk The Inne Flow of Life i närvaro av kulturminister Parisa Liljestrand.

Men vem bestämmer vad som ska köpas in?

– Vårt konstnärliga råd tar fram förslag på konstnärer, men styrelsen beslutar om vem som ska få uppdraget, säger Katarina Jansdottir. Vi arbetar nu med 2027 års verk.

Det måste vara dyra pjäser?

– Vi går inte ut med några priser, vi är ju en allmännyttig stiftelse.

Hur stort kapital har stiftelsen?

– Vi går inte ut med det, men vi har många generösa givare. Det har visat sig attraktivt för gåvogivarna.

Kan även företag sponsra era verk?

– Hittills har bara privatpersoner bidragit, men teoretiskt skulle företag kunna donera.

Hur har intresset från allmänheten varit?

– Vi har guider på plats från 1 juni till 1 september och en gratis visning klockan 13 varje dag. Hittills i år har vi haft 2 000 anmälda besökare, men givetvis många fler som går omkring och tittar på egen hand eller med vår audioguide.

Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024