”Vi vill stärka våra medlemsföretag och se till att så mycket som möjligt av affären stannar lokalt”
Höga Kusten Turism är en medlemsorganisation med cirka 130 besöksnäringsföretag utspridda över hela Höga Kusten. Anna Hellgren är verksamhetsledare sedan två år tillbaka och har hela tiden märkt av ett ökat intresse för att kunna köpa ett skräddarsytt paket för att besöka Höga Kusten under hela året.
– Därför sökte vi och blev beviljade stöd ifrån Leader Höga Kusten så att vi kan dra igång en egen verksamhet. I första hand vänder vi oss till grupper, men vi får se vart resan tar oss, säger Anna i ett pressmeddelande.
Att det blir Höga Kusten Turism som startar paketresebyrå är enligt ett pressmeddelande naturligt. Den lokala kännedomen är oöverträffad och kontakterna finns med alla medlemsföretag, och många andra företag och föreningar i området. Höga Kusten Turism är också näringens representant i samarbetet med Höga Kusten Destinationsutveckling. Det gemensamma målet mot besöksnäringsstrategin för 2030 gör detta till ett naturligt nästa steg.
– Att Höga Kusten Turism gör detta gör det möjligt för oss att hänvisa vårt ökande antal av gruppförfrågningar till en kvalitetssäkrad organisation. Höga Kusten Turism säljer destinationen med stort hjärta, gedigen kunskap och förankring, säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Planen är att två personer ska arbeta med paketering och rekryteringen till dessa uppdrag har precis börjat.
– Hela tanken med detta projekt är att arbeta med hållbarhet i alla aspekter och den lokala kännedomen är nyckeln här. Vi vill stärka våra medlemsföretag och se till att så mycket som möjligt av affären stannar lokalt, säger Rasmus Johansson.
Projektpengarna från Leader beräknas räcka i cirka 1,5 år men målet är att det här ska bli en självbärande verksamhet i framtiden.
– Paketering har skett i olika former sedan Höga Kusten Turism bildades 2010, men med Leaders stöd får vi chansen att utveckla våra erbjudanden på ett sätt som ligger i tiden, med samarbeten, hållbarhet, personliga möten kombinerat med digitala hjälpmedel, avslutar Anna Hellgren.