”Sverige är på rätt väg, även om jag hade hoppats se en lite större ökning av gästnätterna”
Statliga Visit Swedens vd Susanne Andersson är bekymrad:
– Jag ser med oro på att Sveriges gästnätter inte har samma tillväxt som våra nordiska grannländer Danmark och Norge, säger hon.
Samtidigt gläds hon åt att den svenska turismen återhämtat sig efter pandemin:
– Sverige är på rätt väg, även om jag hade hoppats se en lite större ökning av gästnätterna.
Gästnätter är det enda mått vi har på turismen. Tillväxtverket mäter i stort sett alla kommersiella övernattningar, utom Airbnb, gästhamnar och privat besök hos de svenska kusinerna i Skövde.
Statistiken visar att de utländska gästnätterna under perioden maj – juli ökat med 7 procent från i fjol och ligger 2 procent högre än 2019. Det tyder på att det nog ligger en del i begreppet ”coolcation”.
Samtidigt har svenskarnas betalda gästnätter minskat med 3 procent från i fjol och landar exakt på 2019 års nivå. Pandemins hemestertrend har fått en knäck av höga räntor och inflation.
Ett dilemma för turistnäringen har alltid varit stora säsongsvariationer, sommaren i Sälen och vintern i Visby är ingen höjdare för näringen. Men kanske ”coolcation”-trenden kan jämna ut svängningarna.
Under första halvåret i år låg antalet utländska besökare 6 procent över 2019. Danska skidåkare har insett att snön tryter i Alperna, men även turister utan pjäxor ökar besöker Sverige utanför högsäsongerna.
Det kan Visit Sweden glädjas åt om det inte vore för att norrmännens siffror ligger 9 procent över 2019 och danskarnas hela 20 procent högre. Då är det klen tröst att de stackars finländarna tappat 11 procent av de utländska besökarna sedan 2019.
Visit Sweden är också bekymrade över minskning av utrikes flygande till Sverige, som bara kravlat sig upp till 2011 år siffror efter pandemin. Och inte lär det bli bättre när danskarna nu tagit över SAS.