Båten är en ombyggd, tidigare fossildriven, sightseeingbåt från 1985 och som nu genomgått en omfattande ombyggnation och elektrifiering vid Rindövarvet utanför Vaxholm i Stockholms skärgård. Med plats för upp till 148 passagerare blir båten en betydande symbol för Strömmas hållbarhetsarbete och satsning på att elektrifiera hela sin flotta.
– Det här är ett viktigt steg i företagets utveckling och bekräftar våra ambitioner att vara fanbärare inom framtidens turistnäring där hållbarhet prioriteras högt. Omställningen innebär stora omkostnader för både fordon och ny infrastruktur som vi måste bära själva. Men vi har högt uppsatta mål och redan 2026 sätter vi nästa eldrivna båt i trafik, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma i ett pressmeddelande.
Fakta Prins Daniel
- Elmotor: Danfoss Permanent magnetmotor, 130kw – 780rpm
- Batterikapacitet: 220 kWh
- Batterityp: Lithium Systems (LiFePO4) Litiumjärnfosfat
- Batterispänning: 550-720 VDC
- Elförbrukning marchfart 6,5 knop: 48kW
- Maxhastighet: 9 knop
2 kommentarer