– Vi började arbetet med en utvärdering av vilken plattform som vi skulle använda för den nya digitala lösningen. Vi utgick i första hand från användarperspektiv, marknadsföringsperspektiv, säkerhetsperspektiv och användbarhet. När vi var klara insåg vi snabbt att Optimizely är den digitala plattformen som passar oss bäst. Vi träffade då en rad byråer och valde Epinova baserat på egna erfarenheter och de rekommendationer vi fick av olika branschexperter, säger Tomas Bäcklund, marknadschef, Elite Hotels of Sweden i ett pressmeddelande.
Den nya webbsiten är utvecklad utifrån Elite Hotels vision om att leverera Sveriges bästa hotellupplevelse, där varje gäst ska känna sig som en hedersgäst. Målet är att de redan vid sitt första besök på webbsiten ska få känslan av ombonad service. Webben ska också tillmötesgå deras önskemål som ser helt olika ut för privatpersoner, som ofta vill ha inspiration till nya upplevelser, och för affärsresenärer, som ofta så snabbt som möjligt vill åka till sitt möte, äta och sedan sova.
Den nya webblösningen har resulterat i stora prestandaförbättringar och en konverteringsökning på mellan 10 och 30 procent beroende på vilka dagar som man jämför med. Än så länge är det den största skillnaden bland de nyckeltal (KPI:er) som Elite Hotels mäter.
– Hela Elite Hotels är byggt kring grundaren Bicky Chakraborty grundvärderingar om att erbjuda en hög servicegrad. Service ut i fingerspetsarna ligger i vårt DNA, det är vårt arv och det vi tror på. Ett av målen med vår nya digitala kundupplevelse är att den ska avspeglas redan när gästerna bokar sin vistelse. Dessutom använder vi all form av digitalisering för att flytta resurser från administration till att ytterligare förstärka servicen och att öka interaktionen med våra gäster, säger Tomas Bäcklund, marknadschef, Elite Hotels of Sweden i ett pressmeddelande.
Fakta Elite
Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 26 orter i Sverige. I november 2022 öppnade Ad Astra by Elite, och det senaste tillskottet Hotell Mårtensson blev en del av Elite Hotels i januari 2024. Ytterligare hotell byggs i Kiruna med öppning under 2024. I koncernen ingår också Vana Spa med tillhörande Rooftop by Vana, samt restaurangkedjan Paolo’s och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms.