Bästa hotell-management
Kategori: Här har vi bakat ihop alla omdömen i alla kategoriena: bästa reception, housekeeping och online performance till en helhet. Och vi har tittat på detta över tid. För att bli kvalificerad måste man få höga betyg på hela upplevelsen från incheckning, till service under vistelsen och utcheckning. Rummet ska vara tyst, mörkt på natten och välstädat. Sängen är skön och tvålen i duschen doftar ljuvligt utan att döda gästens parfym. Vi tänker att en förklaring till att man lyckas på alla punkter är att hotelldirektören har koll på alla bitar, får personalen att gå den extra milen och att hen ser varje gäst som en god vän som man gärna skämmer bort varje gång man ses.
Vinnare: Liseberg Grand Curiosa Hotel
Övriga kvalificerade: Clarion Hotel Draken, Elite Park Avenue Hotel, Lisebergsbyn, Upper House
Best Housekeeping
Kategori: Ett hotell kan liknas vid ett sjukhus. Alla delar måste fungera för att produkten ska bli så bra som möjligt. Det spelar ingen roll hur bra kirurgerna är på ett sjukhus, eftersom operationsrummet inte är riktigt rent så dör patienten i alla fall. På ett hotell är det samma sak, det spelar ingen roll om man har världens häftigaste fastighet och snygga möbler. Är sängarna inte bäddade och det är skit i hörnen blir gästen missnöjd och kommer inte tillbaka. Istället berättar hen för alla i bekantskapskretsen om sin fruktansvärda upplevelse. Det är därför som Best Housekeeping är bottenplattan på alla hotell. De nominerade i denna kategori vet detta mer än de flesta.
Vinnare: Nääs Fabriker Hotell & Restaurang
Övriga kvalificerade: Clarion Hotel The Pier, Elite Plaza Hotel, Göteborg, Hotel Flora, Upper House
Best Performance Online
Kategori: Denna disciplin bygger på betyg på nätet från de stora aktörerna: Booking.com, Hotel.com, Google och Tripadvisor, men också på hur hotellen svarar på de inlägg som görs i dessa kanaler. Att vara aktiv på dessa forum och i sociala medier med sina gäster är en central nyckel till återbesök. Gäster som får svar på kritik är mycket nöjdare än de som har känslan av att kommunicera med ett svart hål. Internet har inte förändrat någonting, människans innersta längtan är att bli sedd av en annan människa.
Vinnare: Avalon hotel
Övriga kvalificerade: Hotel Flora, Landvetter Airport Hotel, Nääs Fabriker Hotell & Restaurang, Upper House
Bästa reception
Kategori: Smile with your eyes är lätt att säga, men svårt i praktiken. I en reception vill gästen mötas av en människa som ser en och förstår ens behov redan innan man öppnat munnen. Vissa har bråttom och ingen lust att öppna munnen alls. Andra har en fruktansvärd flygresa i bagaget och behöver prata av sig en stund. De nominerade hotellen i denna kategori kan hantera detta suveränt. Och förstås alla andra utmaningar som uppstår när människor söker ett tryggt hem bortom sin vanliga säng.
Vinnare: Grand Hotel Alingsås
Övriga kvalificerade: Clarion Collection Hotel Mektagonen, Marstrands Havshotell, Nääs Fabriker Hotell & Restaurang, Spar Hotel Gårda
Kategorierna Best housekeeping, Bästa reception, Best Performance Online och Bästa hotell-management är ett resultat av Travel News samarbete med Loopon. Loopon är ett undersökningsföretag som hjälper besöksnäringen att nå sina mål för gästnöjdhet samt öka sin lönsamhet och lojalitet hos sina gäster.
Revenue Management
Kategori: Revenue Management är en strategisk process för att maximera intäkterna inom en organisation genom att dynamiskt och aktivt planera, kontrollera och optimera prissättning, försäljning och tillgänglighet av produkter och tjänster. Revenue Management används ofta inom service- och hotellbranschen för att öka bokningsgraden och maximera intäkterna genom att optimera prissättning och kapacitetsutnyttjande baserat på efterfrågan och konkurrens. Det kan också användas i andra branscher och sektorer, där efterfrågan kan variera över tid och där prissättning och kapacitetsplanering kan vara kritiskt för att bibehålla lönsamheten.
Best achievment Total Revenue per available Room (TrevPAR) Jan-Jun 2024
Vinnare: Hotel Bellora
Kvalificerade: Hotel Eggers, Hotell Onyxen, Nääs Fabriker Hotell & Restaurang
Best Achievment Revenue per available Room (RevPAR)
Vinnare: Nääs Fabriker Hotell & Restaurang
Kvalificerade: Jacy’z Hotel & Resort, Thon Partner Hotel Dockyard
De kvalificerade är framtagna med data från Travel News samarbetspartner Benchmarking Alliance.
Bästa restaurang och hotellrestaurang
Därför delar Travel News ut Wilhelmina Skoghpriset i kategorin restaurang och hotellrestaurang i samarbete med Boka bord
– Vi har länge letat efter en partner som kan leverera relevant data om restauranger och deras kundnöjdhet. BokaBord har denna kunskap tack vare ett långt samarbete med de bästa restaurangerna i Sverige. Det ska bli givande och förstås spännande att samarbeta med BB. Mat och restauranger är den i särklass viktigaste pull-faktorn när det kommer till resande och turism, säger Viggo Cavling, chefredaktör Travel News.
Peder Dinkelspiel, vd på BokaBord, berätta om er tjänst?
– BokaBord (och WaiterAid) är Sveriges ledande bordsbokningssystem med över 1200 anslutna restauranger. BokaBord är den främsta plattformen för att boka bord på Sveriges bästa restauranger, med en enkel sökfunktion som ger dig tillgång till lediga bord på ett ögonblick. Dessutom erbjuder vi smidig hantering av bordsbokningar via vår app.
Vad gör ni som andra aktörer inte gör?
– BokaBord har det bredaste utbudet av lediga bord tack vare våra många anslutna restauranger runt om i landet. Det innebär att användare av BokaBord-appen kan lita på att få högkvalitativa förslag på restauranger och barer. Dessutom är vi stolta över den utmärkta service och kundsupport vi erbjuder våra restaurangpartners.
Vad ska man göra för att vinna ett Wilhelmina Skoghpris?
– På BokaBord brinner vi för att skapa härliga möten på restaurang och strävar även efter att vara restaurangernas bästa vän. Vi önskar att lyfta fram de restauranger som skapar unika matupplevelser för sina gäster varje dag och som samtidigt lyckas fylla sina sittningar vecka efter vecka. Vi vill lyfta fram de som gör det där lilla extra.
Vinnare i restaurang: Familjen
Övriga kvalificerade i restaurang: Project, Tavolo, Gurras, Human
Vinnare hotellrestaurang: vrÅ på Clarion Hotel Post
Övriga kvalificerade: Brasserie Draken på Clarion Hotel Draken, Heaven 23 på Gothia Towers, Noot Nordik Kitchen på Radisson Blu Scandinavia Hotel, OGBG på Comfort Hotel
Bästa mötesanläggning med övernattning
Kategori: Här kan din organisation ha sitt möte med många eller få. Det kan vara en förvaltning som behöver tydligare värderingar eller ett företag som måste öka försäljningen. Gruppen kommer närmare varandra, ändå kan man vara ensam på hotellrummet. På denna anläggning finns mer än ett mötesrum och gruppen får rå om varandra utan att bli störd. Nya mål kan sättas och problem diskuteras. När gruppen checkar ut efter ett eller flera dygn tillsammans vet alla vad de ska göra för att nå nästa steg i verksamhetens utveckling.
De kvalificerade är framtagna med data från Travel News samarbetspartner Event Logic.
Event Logic är ett oberoende, digitalt planeringsverktyg som förenklar bokningsprocessen av möten, konferenser och event, från start till slut. Plattformen fungerar som en länk mellan bokare och leverantörer och samlar all eventinformation på ett ställe för ett enklare och snabbare arbetssätt.
– Vi tycker att det ska bli jättekul att få möjlighet att hylla de enastående anläggningar som kontinuerligt arbetar för att skapa minnesvärda möten och konferenser för sina kunder. Vi har använt oss av de närmare 3000 omdömen som lämnats på anläggningar i Göteborg och Göteborg och med hjälp av det utsett de anläggningar som rankat högst bland våra användare i de olika kategorierna, säger Henrik Vallentin, vd Event Logic.
Vinnare: Clarion Hotel Post
Kvalificerade: Arken Hotel & Art Garden Spa, Aspenäs Herrgård, Hällsnäs Hotell & Restaurang, Radisson Blu Scandinavia Hotel Göteborg
Bästa mötesanläggning dagkonferens
Kategori: Här kan din organisation ha sitt möte med många eller få. Det kan vara en förvaltning som behöver tydligare värderingar eller ett företag som måste öka försäljningen. Gruppen kommer närmare varandra, ändå kan man vara ensam på hotellrummet. På denna anläggning finns mer än ett mötesrum och gruppen får rå om varandra utan att bli störd. Nya mål kan sättas och problem diskuteras. När gruppen checkar ut efter ett eller flera dygn tillsammans vet alla vad de ska göra för att nå nästa steg i verksamhetens utveckling. Sover över gör ni inte här, men troligen i närheten eller hemma förstås.
Vinnare: Lindholmen Conference Centre
Övriga kvalificerade: Arken Hotel & Art Garden Spa, Clarion Hotel Post, Radisson Blu Riverside Hotel, Sankt Jörgen Park Resort
Turistmotor i Göteborg
Kategori turismmotor: Helt enkelt den avgörande sak som gör att lågan tänds i reseindustrin. Utan denna faktor skulle många bara stanna hemma.
Vinnare: World of Volvo.
Juryns motivering: Detta vackra landmärke har på bara några månader etablerat sig som en av de besöksattraktioner i Göteborg, Sverige. Presentationen av Volvos historia och innovationer suverän. Vem vill inte lära sig mer om Volvos olika modeller genom tiderna, företagets utveckling och dess bidrag till bilindustrin? World of Volvo ger också möjlighet att utforska framtidens transportlösningar och teknologier som Volvo är involverat i. Detta i träbyggnad som är sanslöst vacker på avstånd och underbara att vandra runt i.
Nominerade: Poppels Citybryggeri, Den nya bastun i Jubileumsparken, Sommartorget på Grönsakstorget, Feskekörka