Annons:

Premium

Det våras för Stockholms besöksnäring

Ett dussin branschprofiler stod på scen under Travel News Business Forum och utfrågades av chefredaktör Viggo Cavling. Och de tror starkt på sin bransch. Av: Leif Holmkvist. Foto: Liisa Eelsoo

Det var ett gäng färgstarka branschpersonligheter som passerade revy och lät sig snabbintervjuas av Viggo Cavling. Här är några minnesvärda uttalanden:

Satu Andersson, vd på Conni Jonssons och Björn Ulvaeus koncernbolag Cirkus Venues, om protesterna mot exploatering av Djurgården:

– Djurgården har historia och traditioner som vi respekterar, men de får inte styra framtiden.

Pia Djupmark, vd på The Grand Group, om förvärvsplaner:

– Vi har ingen ambition att bli en hotellkedja, vi är independent, men … det är klart att vi kan tänka oss köpa fler hotell.

Henrik Berghult, COO på Strawberry om att slippa vara på börsen och lämna kvartalsrapporter:

– En privat ägare ger möjlighet att ta lite större risk, vi bygger 50 år framåt.

Peter Jangbratt, Sverigechef Scandic om förvärvsplaner:

– Vi har gjort två knallbra år, renoverat svenska hotell för 2,5 miljarder kronor de senaste fem åren och har pengar nog att fortsätta växa.

Torbjörn Blomqvist, ägare till Stockholm Meeting Selection om att göra gamla slott till konferenshotell:

– Det är mycket hjärta, vackra byggnader och fina miljöer, men vi måste bli bättre på att attrahera utländska gäster.

Madeleine Brehmer, vd på Sabis, som köpt tre hotell men har desto fler livsmedelsbutiker:

– Vi har handlat med livsmedel i 150 år och haft hotell i 12 år. Ge det tio år till så kanske hotellen är lika stora.

Angelica Broman, vd NAOM, Not An Ordinary Museum, om att öppna museum och restaurang intill succén Paradox under Hötorgsskraporna:

– Det blir konst, kultur, underhållning och krog i konstant förändring och vi vill ha en halv miljon besökare om tre år.

Pontus Frithiof, krögare och entreprenör, som snart öppnar sin tredje restaurang på Arlanda och även är krögare på Solvalla:

– Om Taylor Swift drar 150 000 besökare till sina tre konserter så drar Elitloppet i alla fall 50 000 helgen därpå.

Peter Bengtsson, vd Hamburger Börs, om att komma från Slakthuset i Malmö till huvudstaden:

– Skillnaden? Tja, det finns lite mer pengar i Stockholm.

Caroline Strand, vice vd på Stockholm Business Region som i år slagits ihop med Visit Stockholm och Invest Stockholm:

– Sammanslagningen har gett oss större tyngd och vi behöver dra hit fler evenemang och få fler internationella gäster.

Elizabeth Axtelius, director aviation business Swedavia, om att Travel News kritiserat verksamheten:

– Kritik är bra, då kan man bli bättre.

På nytt jobb