Annons:

Premium

Knölig väg till lönsamhet för taxibranschens jätte

Nordens största taxibolag Cabonline redovisar svagt minskad omsättning men också minskad förlust för Q2. Det riskkapitalägda bolaget tar nu in nytt kapital och nya ägare. Av: Leif Holmkvist.

Cabonline omfattar bland annat Taxi Kurir, Sverigetaxi, Topcab och Taxi
Skåne. Totalt har bolaget 2 600 nordiska åkare med nära 5 000 bilar. 72
procent av omsättningen kommer från Sverige.
Taxibranschen drabbades hårt av pandemin och har ännu inte hämtat
sig. Höga drivmedelspriser, höjda räntor och en inflation som får
privatkunderna att hålla hårt om plånboken plågar branschen.
Cabonline redovisar intäkter på 1 472 miljoner kronor under Q2, en
minskning med en procent. Rörelseresultatet är 47 miljoner kronor och
på sista raden står en förlust på 23 miljoner, en förbättring från fjolårets
87 miljoner i förlust.
Bolaget är högt belånat med en nettoskuld sex gånger ebitda och tog i
fjol upp ett nytt obligationslån, noterat i Stockholm och Frankfurt, på
1 650 miljoner kronor till Stibor3 + 4,5 procent, alltså kring 8,5 procent.
Dessutom har Cabonline anstånd med skatt sedan pandemin med 60
miljoner kronor.
I juli träffade huvudägarna i det brittiska riskkapitalbolaget HIG ett avtal
med ett konsortium av investerare om att gå in som nya majoritetsägare.
I samband med det emitteras en ny obligation om 200 miljoner kronor
som efter rabatt ger bolaget 188 miljoner i nytt kapital. Räntan ligger på
14 procent.


Ett glädjeämne i det finansiella mörkret är kanske att den av Transport
utlysta taxistrejken avblåstes och ett avtal inom märket tecknades dagen
innan Cabonline kvartalsredovisade.
Cabonline har också fått nytt ramavtal med Kammarkollegiet om flygtaxi
och tågtaxi för statligt anställda. Närmare hälften av bolagets intäkter
kommer från upphandlad trafik i olika former.